Cerita Hantu – Gangguan Hantu Laut

cerpen.info (10)

Hantu Laut Di Changi Point – Kisah ini berlaku kira-kira dua tahun lalu, ketika itu aku dan temanku Sharul pergi memancing di muara Changi Point. Seperti biasa kami sampai tempat kegemaran kami kira-kira jam 12 malam kerana baru sahaja habis bertugas. Sesampai di sana aku terus persiapkan peralatan pancing dan terus memulakan balingan pertama sejurus kemudian.

Suasana malam itu agak terang dengan bulan mengambang penuh.. “tentu malam ni akan ada banyak ikan” Aku berkata sendirian. Sharul memacakan jorannya kira-kira 50 meter dari spotku, dia masih belum siap sedia untuk memulakan balingan walaupun aku sudah termenung lama menantikan gigitan pertama ku. “Maklumlah dia agak cermat orangnya”, lamunku…

Tiba-tiba aku tersentak dengan deringan lonceng di hujung joranku… Aku bergegas menuju ke arah joran dan membuat satu sentapan yang keras., lalu terus mengulung tali pancing kerana ada terasa ikan yang agak besar telah mengena joranku. Agak lama juga aku bertarung dengan ikan seberat 3 kilo itu. Selepas itu aku mendapat tangkapan  ikan yang agak lumayan sepanjang satu jam setengah. Kotak ikan ku sudah hampir setengah penuh.

Tetapi kira-kira jam 3 pagi aku mendapat satu gigitan yang kuat dari sebelumnya dan aku pun mengulung tali pancing ku sesungguh hati kerana terasa mungkin ikan yang dikailku seberat 5 kilo… huhuhu bestnya macam ni bisik hati ku. Tetapi kira-kira 5 minit kemudian tarikan ikan hilang “Alamak terlepas ikan aku”… Hamun ku sejurus. Tetapi yang sangat memelikkan aku… Begitulah seterusnya selepas ikan pertama ku terlepas. Setiap kali ada deringan lonceng aku terus sentap dan megulung tali pancing… Seperti awal ikan akan hilang diseparuh tarunggan… Ikut kiraku sudah 6 kali ia berlaku, aku mula merasa sangat hairan bin pelik… Macam mana ikan boleh terlepas sebanyak 6-7 kali selari?? ini mesti ada yang tak keta… Bisik hatiku.

Aku memanggil Sharul untuk memastikan sak wasangkaku… Memang betul begitulah terjadi bila Sharul mengambil tempatku menyentap joran… Ikan terasa mengena tetapi hilang sesampai digigi pantai. Persoalanya macam mana ini boleh berlaku tanyaku kepada Sharul, yang memang agak arif dalam bidang alam misteri dan pelik. Tanpa menjawap dia mengusap-gusap cicin dijarinya, membaca doa yang aku pun tak faham bunyinya dan terus melangkah kehadapan mengaup segenggam pasir laut sambil menyembur mentera. Sharul berpaling kepada ku lalu menyapa..”Kau jangan terperanjat bila ada benda yang keluar.. Buat bodoh saja ok?”… Selambanya pada ku. Dia terus melangkah ke gigi air dan menabur jauh pasir laut yang di genggam tadi dan tunduk mengocok air ombak seteru mementera.

Alangkah terperanjatnya aku dengan apa yang berlaku kemudian… Mula-mula seperti umpai-umpai hitam memenuhi sungai itu dan pelahan-lahan menjadi lautan rambut yang panjang seluas mataku memendang. Seketika kemudian terlihat susuk tubuh yang tegap bermata merah garang melirik keluar dari laut menuju ke pantai dimana Sharul berdiri… Oi panjangnya rambutnya dengan hanyunan tubuh ke kiri ke kanan… Sangat menyeramkan. Aku terasa gerum… Sehingga aku hampir mahu pengsan. Aku cuba cabut lari, tetapi kakiku terasa sangat lemah dan lembik seperti tahu “Jangan lari, nanti dia ikut kau”… Pekik Sharul… Kemudian dia berkata sesuatu kepada lembaga itu tanpa menuggu jawapan dariku.

Sharul dan lembaga itu tergegat agak lama, seolah-olah mereka sedang bersembang seperti kawan lama. Yang sangat menjadi peliknya tiada seorang pun berada di sekitar kawasan kami berada.. Sedangkan selalunya ketika hujung minggu begini mesti terdapat ramai penggunjung ditempat popular ini. Beberapa minit kemudian.. Lembaga itu menggangguk-angguk kepalanya.. Sambil Sharul menukat tangan seperti berdoa. Lembaga itu bergerak pelahan-pelahan, seraya melangkah kembali ke dalam laut dan hilang ditelan suasan malam yang kelam.

Sedetik kemudian Sharul memberi sebotol air mineral yang telah di jampinya, untuk menenangkan aku, dan berkata “Kau boleh terus pancing, dia takan kacau kau lagi”, dia lalu pergi ke tempat jorannya yang sudah lama ditinggalkanya. “Dia ni gila ke.. Ada dia suruh aku pancing sorang-sorang”… Bisik hatiku, aku pun apalagi… Angkat semua barang-barangku pergi ketempat Sharul mepancing. Kami teruskan memancing seperti seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku… Muai juga tankapan kami selepas peristiwa tadi, kita hinggalah sampai matahari terbit.

Bila selalu kita akan beredar pulang, seperti biasanya kita akan ke pasar Changi Village bersarapan roti prata dan teh tarik. Ketika itulah Sharul menceritakan padaku bahawa semalam Hantu Laut yang telah mencuri ikan-ikanku, tetapi setelah diseru dia berjanji tidak akan mengganggu kita lagi sampai bila-bila. Sharul mencadangkan kita kembali lagi ke tempat sama pada minggu akan datangnya… Aku jawap dengan cepat “Kirim salam sua beb”…!!!

Tamat

Credit : Dunia Seram

Kisah Misteri – Diganggu Di Gunung Pulai

Diganggu Di Gunung Pulai

Hari pertama hanya sekolah kami sahaja yang baru mendirikan tapak. Hari pertama berlalu dengan aman.

Hari Kedua, datang pula pelajar dari U*M mendirikan khemah di kawasan kami.. mereka datang dengan kekecohan! Riuh rendah dibuatnya! Diaorang mandi di sungai tak kira waktu.. time azan berkumandang pun hentam je mandi-manda! Bila hari dah petang kami semua bersedia untuk menunaikan solat maghrib di surau. Mereka still bermandi manda di sungai sehingga azan maghrib pun diaorang tak hiraukan.

Masa nak solat telekung tak cukup so aku sorang-sorang tunggu giliran nak solat. Tiba-tiba aku dengar suara seperti suara ungka (monyet) ukkkk.. ukkkk.. ukkk.. panjang dan lama, aku biarkan sahaja aku hanya fikir yang tu bunyi binatang. Lepas diaorang selesai solat aku pun tanya ngan kawan-kawan yang lain “korang ade dengar tak bunyi ungka?? Kuat betul bunyinya” dorang gelak kan aku pula katanya “mana ada! Kitaorang tak dengar apa-apa pun” dalam hati aku mustahil mereka tak dengar apa-apa! bunyi tu bukan perlahan, tapi kuat sangat dan lama! Semasa kami pulang ke khemah kami tengok mereka masih lagi berendam kat sungai walaupun hari dah gelap!

Setelah kami sampai di tapak perkhemahan kami bersiap sedia untuk sediakan makanan, kali ni tugas kumpulan aku untuk sediakan makanan. Azrin ditugaskan masak nasi, kami yang lain memasak lauk. Azrin kemudian ke pinggir sungai untuk membasuh beras, semasa dia membasuh beras dia terjumpa dengan Kak Ain, Azrin pun tegur “hai kak basuh pinggan sorang-sorang ke? Takde orang teman?” Kak Ain Cuma mengangkat muka dah tersenyum lebar, senyuman nya lebar dari yang biasa.. Azrin pun menyudahkan tugasnya dengan segera.

Setibanya diatas Azrin kelihatan pucat! Selepas ternampak kak Ain.. Azrin terus mendapatkan Kak Ain “eh bukan akak ke yang kat bawah tadi ngah basuh pinggan?” Kak Ain pun jawab “mana ada dari tadi akak kat sini” Azrin pun terus terdiam tanpa sebarang kata lagi.

Nampaknya apa yang Azrin Nampak tadi bukanlah Kak Ain tapi lembaga yang menyerupai Kak Ain, patutla dia tak menjawab soalan Azrin dan Hanya tersenyum sahaja!

Credit :Dunia Seram

Kisah Seram – Jelmaan bigfoot, pontianak usik pendaki

Jelmaan Bigfoot, Pontianak usik pendaki

SELAIN cabaran bentuk muka bumi yang mencabar, golongan pendaki juga berdepan dengan pelbagai kejadian aneh dan misteri. TERSEREMPAK bigfoot, pontianak bertenggek di atas batu, mendaki bertemankan ‘pelanduk dua serupa’, laluan mendaki dihalang tembok dan suara perempuan mengilai pada tengah malam. Itu antara pengalaman yang pernah dikongsikan rakan-rakan sehobi sewaktu penulis masih aktif dalam aktiviti mendaki dan meneroka hutan beberapa tahun lalu.

Walaupun kedengaran seperti terlalu tipikal dan tidak masuk akal, kebenaran cerita itu tidak boleh ditolak mentah-mentah kerana dialami sendiri oleh rakan-rakan terdekat. Malah satu daripada kejadian tersebut berlaku semasa aktiviti perkhemahan yang disertai sendiri oleh penulis di Hutan Lipur Berkelah di Maran, Pahang.

Dalam kejadian kira-kira lima tahun lalu itu, rakan sependakian yang sedang tidur di khemah berhampiran air terjun dikejutkan dengan lembaga seperti bigfoot di depan pintu khemahnya. Kehadiran makhluk berbulu itu disedari beliau selepas terdengar bunyi degusan seperti binatang buas dan ranting kayu dipijak.

“Kami tidur bertiga dalam satu khemah. Dalam samar-samar, saya nampak seperti ada orang mencangkung di hujung kaki (di depan khemah)”.

“Badannya berbulu hitam dan mukanya memandang tepat ke arah saya. Bila saya toleh ke sebelah untuk kejutkan kawan, ia terus hilang,” ujar beliau pada keesokan hari sebelum kami meninggalkan tapak perkhemahan.

Pengalaman bertemu dengan makhluk yang hampir sama turut dilalui oleh tiga lagi rakan pendaki semasa perjalanan turun dari puncak Gunung Nuang di Hulu Langat, Selangor, kira-kira 15 tahun lalu. Dalam kejadian itu, makhluk yang mempunyai ketinggian manusia dewasa itu dikatakan muncul kira-kira 50 meter di depan mereka.

“Ketika itu hujan renyai-renyai, kami berjalan perlahan kerana jalan mendaki licin”.

“Tiba-tiba makhluk berbulu hitam melintas di depan kami”.

“Tak nampak macam Siamang kerana saiznya tinggi dan berjalan tegap seperti manusia,” ujar salah seorang daripada mereka.

Walaupun jarang berlaku, pertembungan manusia dengan bigfoot bukan sesuatu yang baharu di negara ini. Kisah penemuan kesan tapak kaki bersaiz luar biasa pernah beberapa kali dilaporkan di hutan negeri Johor dan Pahang. Bahkan kewujudan orang mawas itu turut dipercayai oleh masyarakat Orang Asli yang menggelarkannya Ta’woi atau Bojos.

Selain bigfoot, kejadian misteri dan seram di hutan tidak dapat dipisahkan dengan kisah-kisah gangguan makhluk halus yang menjelma dalam pelbagai bentuk dan rupa. Antara kejadian yang kerap dialami golongan pendaki adalah terdengar suara perempuan menangis, suara manusia berbual, kelibat manusia berjubah dan kerlipan lampu seolah-olah melihat sebuah perkampungan di tengah-tengah hutan. Bagi yang kurang bernasib baik, makhluk halus kadangkala datang berdampingan dalam jelmaan ‘pelanduk dua serupa’. Kejadian pendaki bertemu rakan sependakian sedangkan individu sebenar berada di suatu tempat lain boleh dikatakan antara yang kerap berlaku.

Dalam kejadian di Gunung Irau, Pahang kira-kira 15 tahun lalu, rakan-rakan penulis pernah berdepan dengan situasi misteri apabila laluan pendakian mereka dihalang tembok batu yang sebenarnya tidak wujud di situ. Menurut ketua ekspedisi, kejadian paranormal itu adalah bentuk amaran oleh makhluk bunian yang mendiami kawasan berkenaan supaya manusia tidak berjalan pada waktu Maghrib.

“Laluan denai hutan yang diselaputi lumut di situ tiba-tiba disekat oleh tembok yang entah dari mana datangnya”.

“Sudah banyak kali saya naik ke Irau tapi tak pernah jumpa tembok di situ”.

“Selepas berpatah ke belakang dan solat Maghrib, tembok itu hilang dan laluan ke puncak Irau ‘dibuka’ semula,” tambah beliau.

Jelasnya, waktu pertukaran antara siang dan malam adalah masa ‘paling aktif’ bagi jin dan syaitan. Justeru katanya, pendaki dinasihatkan tidak meneruskan perjalanan pada waktu itu.

“Kalau jin Islam mungkin dia mahu kita berhenti sembahyang dahulu. Kalau kena yang kafir, mungkin kita dirasuknya,” ujarnya.

Kisah-kisah pendaki dicuit dan ditepuk ketika sedang mendaki merupakan sebahagian daripada kejadian yang biasa berlaku. Bukan itu sahaja, gangguan makhluk halus juga datang dalam ‘gurauan’ yang lebih agresif. Penulis sendiri pernah melihat penderitaan rakan yang meneguk minyak petrol selepas meracau dipercayai akibat gangguan makhluk halus semasa di kampus. Gangguan selama beberapa hari itu dikatakan berpunca daripada tindakan mangsa yang membawa turun seketul batu dari Gunung Tahan.

Hakikatnya, kejadian-kejadian yang diceritakan di sini hanya mewakili sebahagian kisah-kisah yang dilalui oleh golongan pendaki dan peneroka hutan di negara itu. Walaupun kebenarannya sukar untuk dijelaskan dengan bukti, hakikat kewujudan alam ghaib dan ‘penghuninya’ sudah menjadi kepercayaan masyarakat kita sejak sekian lama.

Kongsi Konten di :

Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Rencana/20141018/re_06/Jelmaan-bigfoot-pontianak-usik-pendaki#ixzz3t69lVX2x
© Utusan Melayu (M) Bhd

Kisah Misteri – Hantu-Hantu yang Malu

Van Jenazah

Tahun 2001. Aku baru grade. Diploma sains kesetiausahaan.. wallawei, susah nak mampus cari keje.  Last-last dapat jadik receptionist kat Timotel Hotel, Mersing. Tapi… Aku kene travel 1 jam dari rumah. ok jugak dapat keje, bapak aku dah jeling garang hari-hari mintak duit rokok.

Minggu pertama, ok. masuk minggu kedua, baru aku tau aku kene rolling shift.. yang paling syok tu, pergi pukul 3, balik pukul 11 malam. malam tu aku rembat balik, ade satu selekoh, kat kubur cine dekat driving school yang depan kubur kristian.. itu bende bergayut kat pokok yang berjuntaian atas jalan bergoyang-goyang ikut arah angin bertiup.. aku tak nak tengok, tunduk je bawak motor.. selsema mase tu, tapi dia punya bau busuk yang amat, macam lekat kat baju pulak hari lain pulak, kat konar lipat kubur cine jemaluang.. pukul 12 malam.. ade apek cine bawak bakul macam orang zaman dulu membijih lintas jalan..

Aku jalan je trus tada berenti hari lain jugak, kat kawasan lombong tinggal lepas jpj jemaluang… aku konar baring bawak laju, so tersuluhlah gerai jual Durian yang banyak kat situ.. satu gerai kat selekoh tu.. ade orang jual Durian..  pakai jubah hitam, lepas tu gantung ape ntah atas meja.. kat konar, aku tak tengok habis pun.. pulas habis terus takde tunggu lepas tu, aku dah goyang nak balik bile kene shift malam…. aku tunggu lori-lori besar lalu yang pegi je.. ikut blakang lori je. tapi kekadang dorang pulak berenti mengeteh kat jemaluang. terpakse tunggu lagi lori lain.

Mase tu aku naik  motor pakai tong kat blakang, satu hari tu terlanggar lobang kat lombong tinggal jalan jemaluang.. tercabut tong aku tengah jalan.. besok pegi keje jumpe tengah jalan baru aku ambik. tak brani aku berenti pungut malam tu. cubaan nampak sikit-sikit tu bleh tahan lagi.. yang tak tahan tu, tibe laa satu malam; nak dekat pukul 1 aku tunggu lori lalu malam tu, ingat nak saing.. tapi malam tu pulak.. macamane laa takde lori lalu. aku nekad redah je..

Sampai kg seri pantai.. aku ikut satu van putih.. buruk sangat van tu.. tapi sebab dia slow, aku pun follow laa.. lame follow sampai jalan kem iskandar.. aku tak tahan.. dah lah slow.. bau busuk macam van ikan pun ade. aku pun potong laa pasal dah konfiden bandar jemaluang dah tak jauh lagi dari situ.. tibe-tibe.. wallawei.. nampak tulisan jawi kat tepi van tu, aku jeling je.. berderau darah.. “Van Jenazah!” terus aku hembat sampai habis throttle.. aku yakin sangat van buruk tu tak bleh kejar punye sampai jemaluang mule-mule aku ingat nak tunggu lori.. tapi aku takut van tu pulak sampai lagi aku terus je laa pecut.. sume dah ok dah mase tu.. takut aku pun dah hilang bile sampai jalan sg ambat.. pasal dah dekat dengan rumah.

Mase aku turun bukit, kat depan balai polis sg ambat tu… tibe-tibe… sreeetttttttt… aku break sampai tekan sambil berdiri.. van jenazah tu dah ade depan aku!! dah lah slow, bile mase dia potong ntah aku tak tau.. chelake betul laa aku nak potong balik aku dah takut.. pas tu aku trus pusing balik sampai depan balai polis sg ambat. aku duduk depan pagar balai, telepon bapak aku suruh ambik. orang tua tu jugak datang ambik, aku balik saing dengan dia. lepas tu terus aku tak datang keje. serik. cukup 3 bulan aku keje, lain-lain bende nampak sikit- sikittakpe.. tapi yang ni aku tak boleh blah

 

Credit : Sumber

Diantara Amalan-amalan Pada Malam Jumaat dan Hari Jumaat.

AMALAN - cerpen.info

Alhamdulillah kerana Allah SWT masih memanjangkan usia kita supaya kita dapat mengejar redha-Nya. Marilah kita perbanyakkan amalan dan ibadat kepada-Nya terutama pada malam Jumaat dan hari Jumaat. Jumaat adalah hari yang Allah gandakan ganjaran amalan yang baik hamba-Nya yang soleh.

Rasulullah bersabda bermaksud:

“Barang siapa secara mudah meninggalkan sembahyang Jumaat sebanyak tiga kali berturut-turut, Allah akan menjadikan hatinya keras untuk menerima kebenaran.”

Amalan-amalan pada malam dan hari Jumaat

1. Solat Subuh berjemaah

Dari Abu Ubaidah al-Jarrah r.a katanya:

“Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud) “Tidak ada daripada mana-mana sembahyang yang paling afdhal daripada sembahyang Suboh pada hari Jumaat secara berjemaah dan saya berpendapat bahawa tidak ada sesiapa yang menghadirinya di antara kamu melainkan dia memperoleh keampunan” (At-thabarani)

Pahala sembahyang Subuh berjemaah adalah yang paling besar diantara sembahyang berjemaah yang lain.

2. Membaca surah Al-Kahfi pada siangnya

Dari Ibnu Umar r.a katanya:

“Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud) “Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka terbitlah cahaya dari bawah kakinya mencecah hingga ke langit tinggi meneranginya pada hari kiamat dan dia akan diberi keampunan (terhadap dosanya) di antara dua Jumaat”

3. Membaca surah Al-Kahfi pada malamnya

Dari Abu Said Al-Khudri katanya: (bermaksud)

“sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada malam Jumaat, maka dia akan mendapat cahayanya di antara tempatnya dengan Kaabah”

4. Memperbanyakkan sedeqah

Ibnu Abu Syaibah didalam kitab Al-Mushannaf telah mentakhrijkan daripada Ka,ab r.a, katanya: (bermaksud)

“Bersedeqah pada hari Jumaat digandakan ganjarannya”

5. Membaca surah Ad-Dukhaan

Dari Abu Hurairah r.a, katanya,

“Rasulullah s.a.w bersabda: (maksudnya) “sesiapa yang membaca ‘Haa Miim, Ad-dukhaan’ pada malam Jumaat, dia akan diberi keampunan” (Tarmizi).

Abu Umamah r.a, katanya “Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud)

“Sesiapa yang membaca ‘Haa Miim, Ad-Dukhaan pada malam Jumaat atau hari Jumaat, Allah membina sebuah rumah baginya di syurga” (At-Thabarani)

6. Membaca surah Yasiin pada malam Jumaat

Abu Hurairah r.a, katanya:

Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud) “Sesiapa yang membaca pada malam Jumaat ‘Haa Miim Addukhaan’ dan ‘yasiin’ jadilah dia pada pagi harinya dalam keadaan diampuni” (Al-Baihaqi)

7. Zikir memohon ampun sebelum suboh hari Jumaat

Dari Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud)

“Sesiapa yang membaca sebelum suboh hari jumaat sebanyak tiga kali ‘Astaghfirullah…….…wa atu-bu-ilaih’ dosanya diampun walaupun lebih banyak daripada buih di lautan” (At-Tabarani)

8. Memperbanyakkan selawat

Abu Umamah r.a katanya:

“Rasulullah s.a.w bersabda: (bermaksud) “Perbanyak oleh kamu selawat ke atasku pada setiap Jumaat kerana sesungguhnya selawat umatku dibentangkan ke atasku setiap Jumaat, maka sesiapa yang paling banyak berselawat ke atasku adalah tempatnya paling dekat denganku” (Al-Baihaqi)

Wasallam.

Credit:Sumber

Kisah Seram – Ada Nampak Suami Saya Tak?

cerpen.info (15)

Aku ingin berkongsi satu cerita.. Dimana cerita ini ada sangkut pautnya dengan bulan ramadhan atau bulan puasa.. Orang cakap, bila tibanya kedatangan bulan ramadhan ini, semua makhluk halus (termasuklah setan) telah digari.

Jenab(bkn nama sebenar) merupakan seorang surirumah sepenuh masa dan baru 8 bulan mendirikan rumah tangga dengan pasangan hidupnya iaitu Jamil sorang nelayan. Mereka baru shaja pindah dirumah pangsa ditingkat 6, kerana sebelum ini mereka tinggal bersama ibubapa Jenab. Ibu Jenab terkenal dengan ‘kelazeran’ mulutnya hinggakan menjadi buah mulut sekitar kampung tempat mereka tinggal. Dan karena mulut ibu Jenab jugalah menyebabkan Jamil terpaksa mencari rumah baru, kerna tidak sanggup menerima cercaan daripada ibu mertuanya itu.

Dengan berpindah ketempat baru, bermakna bertambah jauhla untuk Jamil berulang alik turun ke laut mencari rezeki. Namun bergitu mereka kelihatan bahgia sekali biarpun masih belum menimang cahayamata lagi. Oleh kerana hasil pendapatan Jamil tidak menentu, dia terpaksa bekerja dengan lebih keras lagi untuk menyara kehidupan mereka berdua. Setiap pagi Jenab akan menyediakan ubi kayu rebus dengan kopi pekat sebagai bekal untuk suaminya Jamil bila berada dilaut nanti. Walaupun Jenab ditinggalkan oleh suaminya berhari-hari lamanya, namun begitu dia masih mampu untuk menjaga maruah dirinya.

Tidak jauh dari flat mereka, ada sorang pemuda.. Karim namanya.. Beliau merupakan sorang jagoan rempit (lumba motor) dan sorang jiwang karat roman picisan dikalangan gadis-gadis kilang. Karim bukan shaja ‘terer’ (hebat) dijalan raya, malah dia juga ‘terer’ mengayat awek-awek diflat tempat dia tinggal.. Dia tidak mengira muda, tua, bujang, janda ataupun istri orang semuanya dia sapu. Dia amat berdedikasi dengan ‘kerjayanya’ itu.. Namun begitu.. Hatinya sungguh terusik sejak 2 3 hari ini. Dia tidak mampu untuk melupakan sorang isteri muda yang cantik lagi gebu yang selalu ditinggalkan oleh suaminya.. Ya.. Tidak lain lagi iaitu Jenab.

Hampir setiap pagi.. Dengan berbekalkan motor kapcai yang berbulan ‘sangkut’ (tdk dapat bayar ansuran) Karim akan mengayat Jenab dan cuba untuk bermain cinta dengannya. Namun begitu cintanya tidak berbalas, kerna Jenab sangat setia dengan suaminya Jamil.. Dan menganggap Karim itu macam adik kandungnya sendiri.

Hari berganti minggu.. Minggu berganti bulan.. Jenab mulai risau dengan suaminya yang belum lagi balik dari laut. Kerana kesetiaannya, Jenab tetap menunggu dengan tabah dan percaya suaminya akan balik kerumah juga pada satu hari. Sehinggalah pada satu hari, Jenab telah jatuh sakit, kerana terlalu rindu dengan suaminya itu. Ibubapanya cuba membawa Jenab tinggal ditempat merek, tetapi Jenab selalu berkata “Takpe la mak ayah,Nab nak tunggu juga abang Jamil.. Lagipun Nab dah sediakan makanan kegemaran abang Jamil ni”.kata Jenab kepada ibubapanya. Serba salah ibubapa Jenab dibuatnya.

Setelah berbulan-bulan menanggung derita kerana rindunya kepada suaminya.. Jenab telah menjadi orang kurang siuman.. Kanak-kanak diflat tempat tinggalnya selalu mengacau Jenab dan menggelarnya bermacam-macam seperti Jenab gila laki dan Jenab hantu. Namun begitu Jenab tidak peduli dengan kanak-kanak itu.. Hampir setiap hari.. Tidak kira siang atau malam.. Jenab akan pergi kerumah-rumah sekitar flat tempat tinggalnya dan bertanyakan prihal suaminya..”Assalamualaikum, kamu ada nampak suami aku tak?” cam tu la ayat yang dia slalu guna. Tidak kirala la, kalau orang tidur skali pun.. Dia akan tetap mengetok tingkap atau pintu dan bertanyakan suaminya. Bila waktu malam sahaja.. Hampir setiap rumah di flat itu akan mendapat ‘kunjungan’ Jenab.

Sehinggalah pada satu pagi, penduduk flat itu dikejutkan dengan berita kematian Jenab yang terjatuh dari tingkat 6. Menurut autopsi yang dijalankan, Jenab meninggal dunia ditempat kejadian disebabkan tulang rusuk dan tengkoraknya remuk.

Setelah begitu lama, kisah tentang kematian Jenab telah mula berkurangan, kerana penduduk flat mulai sibuk dengan kehidupan harian mereka.. Lebih-lebih lagi pada bulan ramadhan. Karim yang pada dulunya sorang mat rempit telah mulai berubah, kalau dahulunya dia menjadikan waktu senja sebagai waktunya untuk melakukan onar dan maksiat.. Tapi sekarang bila tibanya bulan ramadhan.. Dia lebih gemar berada di surau membaca al-quran serta sembahyang berjemaah.

Satu maalm, semasa Karim asyik menonton berita jam 9.00 malam.. Dia terdengar seperti ada orang berjalan diluar pintu rumahnya.. Tetapi dia tidak mempedulikannnya.. Tok!tok!tok!.. Pintu rumahnya diketuk “Hish!siapala lagi yang datang malam-malam ni” kata hati Karim. Dia tetap tidak berganjak dari tempat duduknya. Tidak cukup dengan itu, tingkap rumahnya lagi diketuk “Hish!tadi di pintu, sekarang ditingkap pula. .Diorang ni tak tau ke aku nak layan cd ke tv ke ha?” Kata Karim lagi. “Hoi.. Dah orang tak jawap tu, maknanya tak nak layan la, Esok nak puasa lagi” Karim memarihi orang diluar tingkapnya.. Selepas itu dia terdengar orang bagi salam “Er.. Assalamualaikum.. Maaf menggangu.. Ada nampak suami saya tak..  Jamil”. Eh!Suara tu macam kenal, tapi dia kan dah lama meninggal??!!” kata hati Karim yang mulai takut.. “Ada nampak suami saya tak?” Suara itu masih lagi ada diluar tingkapnya. Karim tidak berani untuk menjenguk tengok keluar tingkapnya.. Dia membiarkan sahaja suara itu berlalu pergi.

Sehingga kini roh Jenab masih lagi merayau-rayau kesetiap rumah untuk mencari suaminya. Tidak kiralah.. Bulan ramadhan ka, bulan rejab ka.. Kerana kesetiannya.. Roh Jenab akan mencari suaminya tidak kira dimana sahaja. Dan jika pada satu malam, janganla korang berani menjenguk dipintu atau tingkap, jika mendengar ketukan dan salaman “Assalamulaikum, ada nampak suami saya tak?”

Credit : Dunia Seram

Kisah Seram – Terjumpa Cik Langsuir Di Masjid Ubudiah

Terjumpa Cik Langsuir Di Masjid UbudiahKisah di berlaku di sekitar tahun 1996-97. Lama dah, tapi masih segar di ingatan, aku bersama rerakan bercadang nak memancing lampam di Sungai Perak. Sebenarnya sangat banyak port untuk memancing lampam di sekitar bukit chandan, tapi kami semua bersetuju nak memancing di belakang masjid Ubudiah pasal sana sesuai untuk aktiviti memancing beramai-ramai. Walaupun dengar-dengar cerita tempat yang nak dituju agak keras. Tapi disebabkan ramai, dan musim lampam tengok rancak, hantu setan tolak tepi dulu.

Nak di jadikan cerita, dalam ramai-ramai tu, ada seorang yang last minit kensel, pasal ada hal peribadi. kami pun ramai-ramai mengutuk budak yang tak jadi pergi tu kononnya dia tu penakut la, anak emak la, memacam la kene kutuk budak yang tak jadi pergi tu.

Malam tu, dalam jam 9 kami bertolak kesana, semuanya bawak motor pasal kereta memang tak muat. mana muat 8 orang naik kereta beb… hehehe…

Sampai je ke destinasi, kami semua kene turun melalui lereng bukit yang agak curam sebelum sampai ke tebing sungai yang berdataran. Lokasi sesuai untuk memancing. Turun je di tepi tebing, tanpa banyak cerita, semua pasang jorang dah letak umpan. Umpan pulak pakai perut ayam yang dah peram 2-3 hari, dia punya bau… wow, hehehe… tapi apa nak buat, itu makanan peberet lampam.. kami semua duduk berbaris di tepi tebing sungai.

Masa terus berlalu, ikan lampam dah banyak naik kedarat. tapi aktiviti memancing diteruskan, ikan tgh main, takkan mau berenti kot.. Tiba tiba..

plop ..!!! plopp…!!!

Bunyi air dilempar batu-batu kecil. Mula-mula kami semua tak endahkan bunyi air tu, sebab ingatkan bunyi air sungai berkocak, tapi lepas diperhatikan betul-betul, kami dapati bunyi itu terhasil dari batu yang dibaling kedalam sungai.

Pada mulanya, semua orang pakat-pekat buat tak tahu je dengan kejadian tersebut, tapi makin dibiarkan makin menjadi-jadi… yang herannya, kami semua duduk sebaris dan kami semua duduk dekat dengan tebing sungai, kalau nak diikutkan logik akal, takkan sorang pun yang tak kena baling dengan batu. power betul orang yang baling tu.

Dan kami mulanya ingatkan orang yang baling batu itu adalah kawan kami yang tak jadi pergi, tak puas hati kene kutuk punya pasal, saja je datang senyap-senyap dan nak takutkan kami semua. jadi, semua orang pun bangun dan berjalan kearah lereng bukit untuk melihat samada ada tak orang menyorok kat situ. cari punya cari tak ada.

Ada la dua-tiga orang yang mulutnya mak babak dia tak ambil insuran dulu dah start maki hamun orang yang baling batu tu.. Hati memasing mula rasa tak sedap. kita orang pun patah balik ke tepi tebing dan duduk. Baru je letak punggung kat atas tanah..

Bedebab..!!!!

Seketul batu sungai bersaiz lebih kurang bateri kereta jatuh betul-betul dekat tempat kami berkumpul, besar bateri kereta beb, kalau kena kepala tak tau la.. terus semua bangun dah tengok ke tepi lereng, masa itulah kami nampak bebola api, sedang berpusing ligat betul-betul di tepi tebing. aku pulak time tu dah tengok kira kanan, kalau sorang start lari.. aku pun lari jugak.. takkan nak tunggu kot.. tapi nak lari kemana, sungai? mana nak lari… tu yang terpacak je semua tu..

Nasib baik ada sorang yang agak brave, dia azan… elok jer dia melaungkan azan, bebola api tu terus berputar ligat dan terus terbang melangkaui kepala kami semua menuju ke seberang sungai.. masa dia terbang atas kepala tu, semua otomatik meniarap atas tanah takut kene sambar, angin memang kuat time tu dan kami memang nampak dia terbang menyeberang sungai perak menuju ke seberang…

Terus semua bangun packing barang pancing terus balik, yang kelakarnya, masa packing semua berlagak cool, masa nak naik lereng bukit, sekor-sekor kelam kabut nak naik dulu.. dan yg paling tak bestnya, bila dah sampai ke motor, baru perasan yang ikan lampam tertinggal.. sorang pun tak berani nak patah balik amek.

sumber : Dunia Seram – carigold

Kisah Misteri – Kolej Seremban 2

Kolej Seremban 2

Akhir tahun 2001, di semester akhir aku terpaksa berpindah kolej ke seremban 2.. ni sebab kolej aku blaja tu nak buat pengabungan 5 cawangan kolej yang akan menjadi 1 main kolej di seremban 2.. semester baru bermula pada disember 2001, selepas habis exam bulan September tu kami budak kolej berlumba-lumba mencari rumah sewa di sekitar seremban 2.. maklumlah bulan oktober dah nak pose, November plak nak raya.. semua tidak de masa nak cari rumah sewa selepas raya nanti..

Sepatutnya semua student dari cawangan aku duduk hostel, tapi disebabkan hostel penuh dan pihak kolej target hostel untuk student-student bagi kemasukan disember maka kami budak-budak senior di suruh mencari rumah sewa berdekatan dengan kolej.. aku, wan dan man bepakat menyewa rumah teres di taman garden homes seremban 2 sebab ada bas dari perumahan ke kolej waktu tu.. lagipun waktu tu perumahan tu kosong dah tidak de orang macam sekarang ni, cari rumah sewa melalui tenet, selepas penat call sana sini akhirnya kitorang dapat rumah teres 3 bilik, 2 bilik air di end lot.. tepi jalan dan senang nak tunggu bas sebab bejalan 20 langkah dah sampai bus stop.. tapi kitorang pelik sebab rumah end lot yg besar sikit dari rumah teres di bahagian mid tu lebih murah, logiknye mana ada rumah end lot atau corner lot lagi murah kan.. kitorang dapat harga rm220, konon2nya rebet student, huhuhu..

So selepas dah confirm ngan uncle cina tu, habis exam dan selepas dah kemas semua barang sebab nak balik kampung cuti semester sebulan setengah.. kitorang masukan bararng pada bulan September tu gak, tapi sewa berjalan mulai bulan November.. wah bertuah tul time tu, sume duk puji-puji uncle tu.. pas sembahyang jumaat, kitorang tinggalkan kolej dan daerah yang aku duduk selama lebih 2 tahun berhijrah ke seremban2, kitorang menyewa sebuah van untuk angkut barang-barang time tu.. caj ok la dalam rm50, jauh gak time tu adala dalam 60km campur ngan jalan pusing-pusing kat bukit tu..

Lupa nak cerite, kitorang tidak pernah pon tengok rumah tu lagi, sebab dah ajak uncle tu nak tengok-tengok rumah tu tp dia kate sume rumah sama saja..  waktu tu kitorang jumpa dia di 7-e sebelah terminal 1 tu, entah sekarang ada lagi ke tidak de.. sekarang dah ada petronas rasanye.. lepas bayar 1+1 sewa + deposit letrik air kitorang pon dapat la kunci rumah tu, tanpa dapat nengok rumah tu pon, ye la time tu kitorang dah terdesak sangat sebab nak balik kolej cepat sebab esok nak exam lagi.. huhuhu..

Balik cerita tadi, sampai kat perumahan garden homes tu, kitorang pon pening cari alamat rumah uncle tu..  selepas tanya kat jaga (time tu perumahan tu kosong lagi, so jaga pon ada) baru jumpa umah tu, wah betul-betul tepi jalan la.. betuah betul kitorang masa tu.. tapi masa nak buka pagar rumah tu kitorang dah terkejut sebab banyak bekas colok-colok cina kene bakar, duit kertas yg kene bakar, pastu kat sliding window tu di gantung kain merah.. pakcik van tu pon cakap umah apa korang sewa ni, ni macam bekas tokong diorang je.. aku ngan member-member pon senyap je tidak de nak cakap lebih-lebih.. so kitorang pon angkat barang letakan kat dalam umah, lagi la tekejut tengok dalam bilik-bilik tu berselerak dengan kain merah kuning yang ada kesan di bakar.. sebab time tu dah petang, kitorang berpakat nanti lepas raya kita kemas sebab flight aku nak balik kg nun ni Malaysia timur dah nak dekat, aku tolak jam 7.30 pm, time tu dah jam 4.00 pm.. tidak pasal-pasal kang tertingal flight lak kang..

Sebagai keselamatan, kitorang pasang lampu rumah 1, dan lampu di luar 1 dan semua pintu bilik kitorang buka dan sandarkan dengan batu bata yg banyak kat halaman kitorang tu.. masa dah nak balik tu, tugas aku la tutup sliding window ngan grill tu, sebab time tu kunci 1 je dan akulah yg pegang sebab aku pemegang syer terbanyak, huhu.. secara automatiknya aku duduk kat main bedroom yang ada bilik air.. masa nak tutup grill tu aku prasan ada baying-bayang kanak-kanak kecik menekap muka kat sliding window tu, aku terperanjat sampai tejaut kunci.. masa nak kutip tu aku perhatikan lagi sekali, tidak de apa-apa lak.. lega hati aku, dalam tekejut dan risau aku pujuk hati aku yang aku nampak tu maybe baying-bayang aku yang tengah tutup grill.. ye lah kan , sliding window tu besar 3 pintu, tidak de letak langsir lagi so otak aku positif mengatakan yang tu baying-bayang aku tidak pun kawan-kawan aku.. time tu aku tidak nak kecoh-kecoh, kang tidak pasal-pasal kawan aku tidak jadi lak duk umah tu, lagi pun tidak sahih lagi apa yang aku nampak tu..

Sume dah masuk van, tingal aku je lagi sebab nak kunci pintu pagar luar rumah lak, sekali lagi aku nampak ada baying-bayang kat umah tu, kan terang sebab langsir tidak de dan lampu plak pasang.. aku dah rasa tidak sedap hati, bayang-bayang tu macam berlegar-legar kat kotak-kotak kitorang letak tu, bayang-bayang budak-budak kecik.. kotak-kotak tu tidak de apa-apa pon kecuali buku-buku dan barang kitorang yang berat dan malas nak bawak balik umah.. masuk ke dalam van je.. wan senyap je tidak becakap ape, aku tidak tau la knape ngan die.. si man lak sibuk borak ngan pakcik van tu, cerita lak pasal camner nak bersihkan dan samak umah tu.. sebab pakcik tu syak yang tu bekas tokong cina dan bukannya umah cina yang kitorang pikir mula-mula.

Lepas beraya seminggu kat kg, kitorang pon berkumpul kat umah tudalam tengahari.. sorang kawan aku bawak motor, ye la kg dekat je kat sepang leh la bawak motor abah.. tapi elok gak si man ni ada motor, leh la suh die beli barang-barang nak kemas umah.. huhuhu, tidak de pengalaman duk kek rumah sewa time tu, tidak sangka beli barang-barang nak kemas rumah pon leh tahan gak.. penyapu, baldi, fabuloso dan macam-macam lagi la, sib baik makro time tu ada nak harap kedai runcit yg ada hanya rufaqa je time tu.. tapi cam biasa la apa barang pon tidak de kecuali bahan makanan basah..

Masa mengemas tu tidak de la apa-apa yang pelik kitorang alami, ok macam biasa, happy-happy pasang radio kuat-kuat sambil kemas umah, cuci 1 rumah pastu buang barang-barang peninggalan yg ada.. suma aku buang tidak tinggal 1 pon, tapi masa nak kemas bilik air kat bilik aku, aku tekejut sebab nampak ada teddy bear besar kat atas flush tandas tu.. sebab masa kitorang masuk dulu tidak de le plak toy tu, toy beruang color coklat pakai baju kot dan ada love kat dadanya.. aku cakap ngan dak-dak tu yang aku jumpa teddy tu, tidak pasal-pasal muka si wan berubah betul padahal tadi kemain siap nyanyi-nyanyi lagu xpdc time tu ngan ali, rock sampai jerit-jerit.. aku nengok die aku plak yang gabra, sebab wan dan man pon dah jenguk bilik air tu sebelum ni (masa pindah dulu) tidak kan ada sapa-sapa lak yang masuk letakan kat bilik air bilik aku tu.. nak kata tuan rumah, grill depan belakang kitorang dah kunci ngan solid baru masa angkat barang tu.. aku pon tidak nak pikir panjang-panjang kang tidak pasal-pasal aku yang kecut perut sebab aku yang nak duduk bilik tu kang, bukan diorang.. so aku masukan dalam plastik sampah hitam yang besar pastu aku ikat dan letak kat dalam tong sampah kat depan rumah..

Tidak nak pikir lama-lama pasal bab tu, kitorang pon kemas la sume temasuk la longkang belakng yang penuh ngan batang-batang colok tu.. lebih 5 jam kemas baru la settle, baru la cam umah, bau fabuloso pon merebak-rebak baunya.. pasang langsir kat sliding window pastu tingkap lak letak kain pelikat yang di gunting 2 sebab time tu tidak de langsir tingkap lebih.. wan ni bagus daknye banding ngan aku ngan si wan ni, sempat die baca yasin selepas semayang maghrib tu.. aku ngan si wan lak sibuk lepak kat depan umah, maklumlah hari pertama, umah terang benderang.. lepak kat luar rumah sebab jiran-jiran tidak de, yang ada selang 10 buah rumah tu pon tidak sempat kenal time tu, family cina, sebab kitorang bz kemas umah.. siap baring-baring kat luar ye la penat, orang pon tidak de.. area tu dah jadi jajahan kitorang dah, nak buat apa pon suka hati la..

Tengah-tengah kitorang lepak-lepak kat luar si man jerit-jerit dari dalam bilik air, time tu bilik air yang kat ruang tamu bersepah ngan baju-baju kotor, mop, dan baldi-baldi so dia gunakan bilik air bilik aku.. aku ngan si wan belari-lari la kenapa lak si man tu jerit-jerit lak, sampai-sampai aku tekedu nengok bilik air terkuci dari luar dan lampu biliknya di tutup.. mana tidak nya si man menjerit, orang sibuk ambik wuduq leh lak kene tutup pintu ngan lampu.. siap marah-marah aku ngan wan kononnya saja nak kenakan dia, aku dah mmng gabra dah, wan jangan cerita la harap badan je besar tapi memang penakut.. bekali-kali cakap kat si man baru di terima, tapi tegamam la sket dia time tu.. tapp dia cakap masa dia wuduq tu nampak ada tangan tarik pintu pastu kunci sebelum tutup lampu.. time tu dia tengah membongkok wuduq di bahagian kaki, dia dah suspek kitorang masa awal-awal sebab terang-terang dia cakap tangan tarik pintu.. aku la yang dituduh sebab tangan aku kan kurus banding si wan, padahal time tu kitorang tengah syok-syok lepak kat luar umah..

Pas bab tu kitorang dah mula rasa pelik, man gi semayang isyak aku ngan wan duk bersandar kat dinding ruang tamu dekat pintu, sambil borak-borak pasal bende tidak kene kat umah ni.. aku sebut semua hal dari patung sampai la kes kat tandas tadi, aku saja tidak nak sebut pasal kes nampak budak tepek muka kat cermin nanti dah berat sangat, tidak pasal-pasal ada gak yang pengsan.. time sembahyang tu, si man leh terbehenti kate kipas mati sendirik la, kipas meja yg pusing-pusing tu mati sendiri macam kene offkan main suis plug kipas tu.. lagi lah tambah seriau time tu, macamanalah kipas tu leh mati sendiri sedangkan tidak de sapa yang dekat dengan kipas tu, extnsion kipas tu dari dapur umah sebab kat depan dah penuh dengan pc dan radio kitorang..

Sunyi sekejap pastu, tidak de sape becakap, tiba-tiba man mencelah maybe extnsion ni tidak elok kot dah, barang kat makro bukan semuanya elok, aduh aku tau sangat la ayat sedapkan hati tu.. man gerak gi dapur nak tengok suis tu memang off ke on, tapi sah dah off, ada la yang offkan tu kalau pikir logik.. argh, aku time tu dah pikir macam-macam, man yang tadi duk positif pon dah semacam.. die cadangkan malam ni semua tidur kat ruang tamu, biasalah dia cakap rumah tingal/rumah baru macam ni lah..

Tidak de apa-apa pastu sampai lah jam 11.30 mlm, pintu dapur di ketuk berkali-kali menyebabkan semua kaku macam tidak bergerak n bersuara.. sampailah 5 minit, barulah si man sahut, assalamualaikum, sapa tu!!!.. sampai 3 tidak, tapi tidak de sapa yang jawab.. aku dah risau semacam dah, duk pikir macam time tu.. rasa happy masuk rumah baru dah tidak de, sampaikan mood raya aku pon dah hilang.. man pesan kat kitorang, kalau apa-apa hal malam ni jangan lari, lagi membuatkan aku kecut perut rasa nak terkencing.. aku nengok si man dah lelap, aku ngan si wan lak tidak leh sebab asik duk pikir je, aduh tidak tau plak aku penakut tahap ni, padahal kat kolej dulu selamba je aku lepak sorang-sorang time dak-dak lain balik kg.. maklumlah kg aku jauh, kalau cuti seminggu 2 tu aku tidak balik, duk je la sorang-sorang kat hostel, rasa takut dan tutup keberanian aku..

Aku ngan wan tidak dapat tido borak-borak sambil pasang radio sayup-sayup je, ye la tidak dapat nak buat apa lagi.. tido tidak leh, siap wan cakap aku tidak yah tido pon tidak pe, esok siang kite tido, aku iakan aje lah.. tengah layan isma halil time tu, dah jam 2 pagi kot, tiba-tiba remote suis kipas yg pusing 0 ke 5 tu berpusing sendirik.. mata aku pandang je, tapi sambil baring kat tilam.. pusing-pusing kejap ke 2 kejap ke 5 kejap ke 0, sudah aku tidak tau nak buat apa dah.. tapi kaki aku sibuk sepak-sepak si man yg sedap tido sampaikan dia celik la nengok sendiri kes tu.. yang aku tidak tahan tusi man gi jerit HOI!, aduh⦠baru la berenti, tidak pasal-pasal dia pon tidak leh nak tido.. berjaga la kitorang time tu sambil dengar radio sayup-sayup, sempat si wan call family dia cerita, pastu bapak dia janji nak datang esok tengok-tengokkan umah tu.. legalah hati kitorang time tu sebab harap-harap ni adalah terakhir sebelum esok abah si wan datang mengubat umah ni..

Jam 3.30, tiba-tiba dengar lak bunyi tapak kaki kat dari dalam bilik aku di main room, rumah tu main roomnye kat depan tengah-tengah, tempat dinding kitorang bersandar tu la main room.. dengar bunyi tapak kaki macam orang tengah berlari-lari, man yang tengah baring terus menyandar kat dinding, aku lak terus kaku tidak tau nak buat apa.. dah serah takdir je time tu kalau dah dia nak nampakan diri pon aku redha je dah.. huhuhu.. bunyi tapak kaki tambah kuat seperti ramai lak yg belari-lari kat bilik tu, wan kuatkan radio time tu si isma halil tengah pasang lagu jaket biru, die tidak nak dengar bunyi tu.. tapi tidak pasal-pasal lak bunyi tapak kaki tu lebih kuat dan betambah dekat dengan kitorang, rasa-rasanya dah dekat ngan pintu, dah la pintu tu tidak bertutup, memang saja tidak nak tutup dan lampu terang benderang di semua bilik..

Wan tidak puas hati, dia kuatkan lagi lagu tu sket.. aku dah siap bekelubung ngan selimut sambil baring, baru je si wan kuatkan bunyi radio dengan suara budak-budak gelak, bukan sorang tapi ramai.. man yang tekejut terus bediri dan azan, wan aku tidak tau dah buat apa, tapi aku dah tutup muka aku ngan selimut time tu, dah tidak tau apa berlaku.. masa si man azan tu aku leh dengar suara kanak-kanak tu tambah dekat seolah-olah berada di sebelah aku, maybe aku berkelubung tu jadi bunyi jauh jadi idekat.. tp entah la, man azan sampai lebih 15x, sampai la bunyi gelak dan tapak kaki tu tidak dae. Sedar-sadar dah jam 5.30, tidak tau la brapa lama masa tu.. abis si man bang, aku pon pelan-pelan buko selimat sebab ingatkan benda tu dah tidak de.. aku rasa macam jantung nak jatuh nengok bayang-bayang budak-budak umur dalam 6-7 tahun melayang-layang kat atas kepala man.. sambil memegang mancis api kayu yang menyala, aku memang kaki kali ni sebab tidak tau nak buat apa-apa dah.. aku dah jadi batu tidak tau apa tejadi dah time tu, aku rasa macam terpaku lama sebelum man sambung bang sekali lagi.. aku sempat nampak si wan dah mata terbeliak memandang ke atas tidak begerak, sama macam yang aku alami tadi..

Aku pun tiba-tiba rasa mata dah gelap semacam, aku hanya dengar man laungkan azan berkali-kali, aku semacam lemas.. berkali-kali aku gamit si man dan wan tapi diorang buat tidak reti, maybe prasaan aku.. aku cuba lawan dengan membaca ayat kursi tapi tidak mau gak.. aku tidak tau apa jadi kat aku time tu, yg aku tau aku lemas dan duniaku gelap, aku tarik napas panjang-panjang dan aku paksa mata aku celik dan sebut Allahuakbar banyak kali sampai la aku sedar, dah time tu aku nengok si wan dah keras sejuk tapi meronta-ronta dengan mata tejegil si man plak bediri tidak de buat apa-apa dah.. azan pon dah tidak kuar dari mulutnya, aku sentap diorang berdua sampailah diorang tekejut dah si wan sempat menjerit kata lehernya dicekik.. sambil dia tebatuk-batuk.. man lak cam aku gak rasa lemas, tarik napas panjang-panjang pastu.. maybe wan rasa macam tercekik sebab diakan ada asma, jadi lemas tu menyebabkan dia tecekik, man tidak dapat tahan marah terus menjerit cabar bende tu, aku lak ganti azan kali ni.. abis azan aku nengok kat luar dah ada cahaya matahari, aku ajak diorang keluar sebab time tu dah 6.30 am.. aku tidak tau apa jadi 30 minit kitorang lemas.

Kitorang duk kat luar tu sampailah hari cerah, aku rasa dah jam 8 am time tu, tidak de sorang pon berani masuk ke dalam umah.. mulut sorang-sorang terkunci sebab masih tekejut, tidak tau apa nak di cakapkan dah.. sesekali dengar si wan batuk-batuk, pastu kata kat pergelangan lehernya sakit macam dicekik, tapi memang lehernya merah dan berbirat, aku ngan man tidak de lak kesan cam dia tu.. aku rasa kitorang semua macam tekejut lagi ngan kes semalam tu, sebab inilah kali pertama aku ngan wan alami, tapi si man dah biasa duduk mrsm jadi dah biasa kes macam ni.. tapi kali ni lagi teruk sebab ia seperti menyerang secara fizikal secara tidak langsung walaupun tidak de dari kami yang cedera kecuali si wan yang batuk-batuk mendakwa di cekik..

Porut lak dah lapar, nak kuar gi beli makan kat restoran tapi wallet ngan kunci motor kat dalam umah, man yang paling berani pon tidak berani dah nak masuk.. aku pujuk man supaya masuk sama-sama, sebab dah lapar sangat ni sejak malam tadi tidak makan, hanya sempat makan dunky donut yang ada jual kat luar makro tu.. tapi baru je nak melangkah masuk, tiba-tiba radio berbunyi kuat rasa bergegar rumah sebab bergema, aku berundur lari kebelakang sebab ku ingat man pon berlari tapi tidak sangka lak man cam orang gila gi jerit-jerit ngamuk kat dalam umah tu.. aku ngan wan tidak tau nak buat apa, si man dah memaki hamun bende tu kat dalam umah, aku risau je kang di lak kene sampuk ke hapa.. wan tidak nak masuk, aku belari ke dalam gak gagahkan diri risau jadi apa-apa kat si man, tapi alhamdullilah tidak de apa sambil dia bercekak-cekak pingang kat dalam umah tu, aku offkan radio, tidak de apa-apa yang berlaku.. buka pintu rumah besar, pintu depan, belakang, tingkap, pintu bilik sume kitorang buka luas.

Masa nak beli makan pon problem, sebab motor ada satu  je, so hanya berdua je leh pegi, tidak kan sorang nak tunggu kat umah tu, hai tidak sanggup aku.. last-last man je yg kuar beli nasi lemak, aku ngan wan duduk kat tepi jalan rumah berdepan ngan umah sewa.. sambal-sambil tu aku borak la ngan wan, apa jadi malam tadi yang dia terjegil mata tu.. dia cerita dia nampak bayang budak-budak melayang-layang kat atas kepala man sambil bakar rambut man dengan mancis.. tapi baying-bayang tu tidak puas hati sebab tidak dapat bakar rambut man, bayang-bayang tu ketuk kepala man berganti-ganti yang sedang laungkan azan, ketuk ngan pemetik api sampailah man terduduk..

Pastu wan nampak kepala si man pecah dan darah menyembur-nyembur, tu yang matanye tejegil tidak leh dan badannye mengigil ketakutan.. pastu baru bende tu serang aku, wan nampak bende tu bakar mata aku dengan api, sebelum salah satunya mencekik si wan.. tu la yang si wan ceritakan kat aku dan buat aku terkedu.. tapi alhamdulillah mungkin itu perasaan si wan saje, sebab tidak de apa-apa kecederaan fizikal pada aku ngan si man macam yang wan cakap.. tapi ada logiknya kalau difikirkan balik apa yang wan saksikan, sebab tiba-tiba aku rasa dunia gelap gelita, sebelum aku berjaya melawan meronta berkali-kali, tapi aku rasa lebih ½ jam aku bergelut, aku pon tidak tau apa jadi dalam ½ jam yang hilang tu (aku rasa lemas).

Pagi tu kitorang makan nasi lemak kat luar rumah je, walaupun rumah dah terbuka luas, tapi hati kitorang kuat kata tidak nak masuk, mungkin trauma.. tunggu family man datang dar isepang lama sangat, yelah nak bawak pawang hebat dr banting kononnya.. jam 11.30 am barulah family si wan datang sampai 3 kereta, sume adik bradik dia datang nak tengok sendiri agaknye.. turun-turun je dari keta pawang tu dah geleng-geleng kepala, umah apa korang duduk ni.. sambal-sambil tu salam ngan kitorang, kata namanya tok sheikh, salam-salam je kata semangat kitorang dah kene tarik.. kene seru balik, aku sampai skng tidak paham apa maksud tok sheikh tu.. kitorang kene suh masuk dalam van, hanya tok sheikh ngan ayah si man je yg masuk ke dalam.. belum masuk baru kat pintu grill, radio yg plugnya aku dah cabut tiba-tiba terpasang kuat menyebabkan adik bradik si man bertempiaran lari masuk ke kereta.. dah la lagu India , maybe time thr raga kot, entah la aku pon tidak tau.. dengar radio kuat bunyi pon dah lari, bayangkan kalau tau yang radio tu plugnya tidak bersambung.. mmmm..

Lama gak tok sheikh kat dalam umah tu, ayah si man hanya nengok dari luar sebab dia pon aku rasa dah gegar lepas cuba offkan radio tapi plug tidak sambung.. dalam van sume tekunci mulut, anak-anak buah si man yang kecik-kecik sume ketakutan, apelah kes-kes camni bawak anak-anak kecik lak, tidak pasal dak-dak tu skali trauma.. tidak lama pastu aku nengok tok sheikh kuar sambil menjinjing anak patung beruang yang coklat besar tu, mau je mata aku tejojol kuar nengoknye.. mana tidak nye, kitorang bertiga sendiri yang buangnya semalam siap masukan dalam plastik sampah hitam pastu ikat.. masukan dalam tong sampah kat depan umah, man dan wan aku tengah tido-tido ayam aku cuit suh nengok apa yang tok sheikh jinjing tu.. wan hanya mengucap je cam tidak caya, man lak terus meluru gi tong sampah nengok ada tidak anak patung tu kat dalam tong sampah.. dia jerit-jerit panggil aku, ada la kat dalam ni, tu yang lain.. aku belari nengok, ye tul ada, jadi aku ambik dan buka la plastik tu, tapi aku tekejut sebab berat, aku check kat dalam tu bukannya anak patung yang ada tapi tu hanya batu-bata yang aku gunakan untuk menyanggah pintu-pintu bilik supaya tidak tertutup dengan baju-baju kotor kitorang yang letak dalam bilik air.. aku tidak leh nak cakap apa dah.. camner leh dalam tu lak..

Tok sheikh datang-datang kat kitorang marah-marah sebab tidak buang bende ni, aku dah tidak tau nak cakap apa-apa dah, semua man yang jawab.. waktu tu gak tok sheikh tu pagar rumah kitorang, tabur garam kasar dan air penawar ke hape ntah.. sambal-sambil tu family man beli makanan kat restoran dan buat kenduri kat umah tu, buat kenduri kesyukuran masuk rumah baru.. tiba-tiba rasa lapang umah tu, tidak de la gangguan macam malam semalam.. kitorng berharap semua dah settle, sebab esok isnin, adik beradik si man semua balik kecuali ayah ngan maknye yang dah pencen.. yelah diorang nak pastikan betul-betul selamat, pastu diorang pon risau dengan keselamtan anak diorang.. hari ahad ke isnin tu tidak de apa-apa berlaku, aku yg mula ragu-ragu sekarang dah mula rasa selamat.. sampailah hari khamis siang ayah ngan mak si man duduk kat umah tu, langsung tidak de perkara pelik berlaku lagi.. so khamis petang tu mak ayah si man nak balik, tp sebab pikirkan dah jam 6 pm time tu, hujan lebat lak tu, ayah si man tidak confident nak drive keta balik sepang walaupun dekat je.. dah berusia, mata pon tidak terang..

Khamis malam jumaat tu la bende tu datang balik, disaksikan sendiri oleh mak bapak si man sendirik, nanti aku sambung cerita ni lagi.. tapi kali ni lg teruk dan membahayakan!

Malam jumaat tu kitorang sembahyang maghrib secara berjemaah, selepas tu baca yasin ramai-ramai macam hari-hari sebelumnya, supaya bende tu tidak datang ke rumah tu dan kacau kitorang lagi.. tengah baca yasin ramai-ramai, tiba-tiba pintu dapur di ketuk berkali-kali menyebabkan kitorang suma terhenti membaca yasin, air di dalam bilik air plak mencurah-curah keluar, tengah aku sibuk pandang pintu dapur yang diketuk, aku ternampak tombol air di sinki di pusing dan menyebabkan air di sinki mencurah-curah.. kitorang bangun beramai-ramai sebab ayah man suh rapat-rapat, then kitorang tutup air di sinki dan kedua-dua bilik air yang mencurah.. tapi tidak berhasil bila air kuar balik pas kitorang tutup, nak tidak nak kitorang tutup suis utama di luar rumah.. tu je lah cara, ayah man call tok sheikh yg bende tu datang balik, entah apa yg dibisngkan tk sheikh, kononnya kitorang langgar pantang.. masa mengubat aritu tidak de lak dia cakap pasal pantang-petang ni, ni baru lah nak cerita pasal pantang-pantang.. kononnya kitorang langar pantang sidai pakaian dalam rumah, dia tidak de pesan apa-apa pon sebelum ni, ye la macam spenda ngan stoking tidak kan la nak jemur kat luar lak..

Dah puas bende tu main air, dia kacau letrik lak, dari kipas siling, kipas meja, radio sampailah ke lampu yang membuatkan aku tambah kecut.. sebab lampu terpadam kitorang pakat-pakat duduk kat bawah suis utama, kemudian pasangkan balik lampu.. kitorang duduk kat bawah suis tu, tidak de lak dia men suis dah pastu.. aku teringat lauk yang dah beli untuk makan malam kat dalam pinggan kat dapur, hanya tunggu nasi masak je.. time cam ni nak makan pon dah tidak de selera, terbantut memikirkan benda hal macam ni.. pastu si man ngan ayahnye gi dapur ambik lauk-lauk tu nak ajak makan, katanya kalau badan lemah tidak makan lagi benda tu senang kacau kita sebab kita tidak de tenaga..

Aku hilang selera nak makan, so aku minum aje, air limau je aku buat tadi sebab lom beli kodial lagi, lagi pon buat air limau senang, limau, gula dan ais batu je, dah siap air limau sejug.. tapi aku pelik masa tuang ke gelas, aku perasan air tu jadi kuning, eh bila lak jadi color kuning, setau aku putih je tadi.. aku buka penutup jug tu, ya Allah bau hancing, dah kene kencing.. nasib baik aku prasan, kalau tidak memang dah minum air kencing la gamaknye aku masa tu.. masa mak si man nak senduk nasik , dalam periuk nasi seketul najis macam najis manusia ada di dalam rice cooker.. waktu di buka rice cooker tu, nasi masih panas sebab baru masak, bayangkan lah bau najis tu semerbak ngalahkan bau nasi tu.. aku sampai kuar rumah termuntah-muntah.. manalah datangnye semua tu..

Sebab tidak tahan bau, semua makanan tu kitorang letak kat luar rumah, memang sah semua makanan ada najis, entah najis apa kitorang pon tidak tau.. tapi rasanya najis manusia, duduk kat luar rumah kitorang bincang-bincang.. esok nak cari orang pandai ngubat kat area mambau, lepas sembahyang jumaat tu cadang nak cari.. sebab tok sheikh tu tidak leh caya, sebab benda tu datang balik, konon-konon pantang la ape lah, dah la bayar rm200 untuk mengubat tu.. sibuk-sibuk berbincang tu, dalam jam 11 malam, dengar kat ruang tamu rumah suara kanak-kanak gelak-gelak sambil dengar hentakan tapak kaki berlari-lari seperti yg kitorang alami haritu.. yang nampak hanya bayangan hitam 3 orang kanak-kanak sambil membawa api, tapi yang herannya kali ni aku, man dan wan tidak nampak, yang nampak hanya ayah ngan mak man je.. kitorang hanya dengar suara gelak budak-budak je.. tiba-tiba mak si man menjerit, telekung tebakar, cepat-cepat kitorang masuk rumah takut tidak pasal-pasal umah plak yang terbakar..

Memang tekejut tiba-tiba telekung terbakar, kitorang rapat-rapat gak sambil duduk kat bawah suis utama tu, heran camner telekung tu leh tebakar.. mak ngan ayah man kate diorang sendiri nampak bende tu yg bakar, tapi pelik kali ni kitorang tidak nampak, yang nampak hanya telekung yang berlipat tiba-tiba tebakar.. bunyi gelak-gelak tu sayup-sayup je pas kitorang masuk rumah tu, tapi tiba-tiba ada baut tengik macam sesuatu hangus.. yaAllah, ayah si man menjerit nengok sejadah terbakar, time tu aku tidak nak pergi dapur ambik air, sebab pili air kat luar dah tutup mana aa air, aku guna air mineral dalam botol kat depan aku utuk makan tadi, sambal-sambil aku hempas-hempas sejadah tu.. memang tidak leh jadi kali ni, dah sampai bakar-bakar barang pula.. tapi kali ni aku tidak la setakut haritu, maybe sebab ramai, pastu ada orang tua lak tu, rasa macam selamat sedikit walaupun ancamannye lebih bahaya.. pas sejadah, langsir pula jadi mangsa, habis tebakar langsir, kali ni si man ambik air sabun dalam baldi di bilik air, terus simbah sebab api tu jilat langsir tu cepat.. padahal kitorang dekat ngan langsir tu, sebab duduk kat depan pintu di bawah suis utama, tengok-tengok dah terbakar besar..

Tak abis itu je, kotak-kotak pon abis tebakar sume, tidak tau lah nak buat apa lagi, last-last kitorang angkat sume barang bawak ke luar rumah, apa yg leh tebakar je semua kitorang angkut gi kuar rumah, letak kat luar pintu.. duk sibuk angkat kotak-kotak tu, tiba rasa asap banyak dari dalam bilik aku, aduh!..rupanya kain pelikat yang aku buat jadi langsir tingkap dah terbakar separuh, kelam kabut aku tarik sampai tekoyak-koyak hujung kain tu, sebab air dah tidak de pili luar dah tutup, masa aku sentap aku rasa paku-paku tu tepelanting dek aku sentap sekuat hati.. time tu gak si man call uncle tuan rumah, cakap rumah tu ada masalah.. itu rumah baru mana ada masalah, uncle tu cakap la, ni bukan masalah rumah la uncle ni mslh rumah tu berhantu.. uncle tu gelak je dan jawab kalau u nak kuar, deposit umah 2 bulan dan air letrik dia tidak nak bagi balik.. tu je la yang si man cakap ngan aku.. nak tidak nak aku cakap ngan diorang kita kene pulihkan umah ni, mana ade duit deposit nak cari rumah len dah.. rumah lain dia mintak 2+1, pastu deposit air/letrik rm200, sewa sebulan rm270..

Sebab dah pagi, kesian kat mak si man yang dah cam nak demam, last choice kitorang tido dalam kereta.. tapi biarkan pintu umah tu terbuka je.. tingkap pintu keta saja buka sikit, ye lah kang mati kepanasan lak. sampailah pagi subuh tidak de apa-apa berlaku sampailah ayah si man pasang kaset ngaji kat dalam keta, so apa berlaku kat dalam umah tidak dengar.. memang aku tidak leh lelap langsung, dah la esok tu ada kuliah, nak tidak nak aku pikir terpaksa la ponteng.. aku ngan si wan memang tidak leh tido, tidak tau knape, si man dan family dia sume nyenyak tido.. dalam jam 5 pagi tu, tiba-tiba atas keta macam dipijak-pijak, semua terjaga sebab seperti orang meloncat-loncat sambil berlari-lari atas kereta.. aku tunduk time tu, tiba-tiba aku dengar mak si man menjerit, aku pon terpandang kat cermin depan selipar aku ngan kasut si wan berjalan sendirik tapi macam di engsotkan.. si man kluar dari keta, pastu try ambik kasut ngan selipr tu dan baling ke pintu grill.. waktu tu aku leh dengar macam ada benda terhempas kat grill tu, aku tidak tau apa benda sebab tidak nampak.. tapi aku rasa mesti budak-budak yang kitorang nampak sebelum ni..

Waktu tu juga ayah si man bang, dan aku baca ayat kursi kuat-kuat, sampailah jam 6.30 hari dah nak siang.. kesian aku nengok mak si man, dah la dia ada darah tinggi dan sakit jantung, sempat la aku nengok dia macam meracau kejap sebelum suami ngan anak dia tenangkan.. jam 8.00 pagi tu abah si man suh kitorang angkat-angkat suma barang masukan dalam keta.. habis suma betabur kat bonet keta, kecuali penyabu, baldi dan benda-benda besar tu tidak bawak, keta manalah nak muat.. sebab tidak puas hati kat tuan umah, aku soledkan aje rumah tu dapur dan depan, pastu lampu dan kipas aku biar on je.. biar dia bayar letrik mahal bulan nih, pastu nak masuk umah kene botong dulu soled tu, dah dia main-main kan kitorang, pastu nak pulangkan duit deposit sikit pon tidak de.. jumaat tu kitorang tidak gi kelas, pastu numpang kat umah sedara si man di bukit chedang untuk sementara waktu, susah gak la, walaupun dekat dari kolej tapi tidak de bas, man terpaksa ulang alik angkut kitorang 2 kali awal minggu.. sebelum menyewa kat central park dengan 2 orang lagi budak kelas kitorang..

March 2002, keluar di metro pasal rumah terbakar sendiri di Seremban 2, aku dah tau kat mana tempat tu, sebab aku dah alaminya, dah sah-sah kat umah yang aku pernah sewa tu dulu.. sapa ada berita pasal tu, tolong la tepek kat sini, dulu aku ada simpan keratan berita tu, tapi dah nak 7 tahun berlalu, entah mana aku letaknye.. so kepada korang sume, kalau nak sewa rumah kene pastikan rumah tu dulu, jangan main tarah je.. sekali dapat umah bekas tokong tidak pon kuil, tidak ke naya.. tapi sampai sekarang aku tidak tau lagi kenape ada bayangan 3 orang budak yang bawa mancis bakar-bakar barang kat umah tue.

abih…!evileye

Credit : Sumber

Makhluk Halus Mengikut Kepercayaan Orang-orang Lama

cerpen.info (10)

30 Gambaran, Sifat dan Sikap Makhluk Halus Mengikut Kepercayaan Orang-orang Lama Kita:

1.  Pontianak / Puntianak / kuntilanak

Pontianak atau lebih popular dieja sebagai pontianak, dipercayai oleh masyarakat Melayu bahawa ia berasal daripada perempuan yang mati ketika mengandungkan anaknya. Terdapat juga pendapat menyatakan  bahawa ia merupakan jin (hantu) liar yang bertindak mengganggu manusia.

2. Langsuir – perempuan

Langsuir adalah sejenis makhluk halus penghisap darah dalam kepercayaan masyarakat Melayu. Langsuir dipercayai akan merasuk mangsa dan menghisap darah mangsa secara perlahan-lahan sehingga mati. Terdapat sesetengah pendapat bahawa Langsuirberasal daripada wanita yang mati bersalin atau selepas itu.Langsuir dipercayai mampu menyerupai seorang perempuan yang cantik dan mengoda lelaki agar mengikuti mereka ketempat sunyi. Apabila sampai ketempat yang sunyi, langsuir akan berubah kembali kepada rupa asal dan akan merobek perut mangsa atau mencekik leher mangsa dan menghisap darah mereka.

3. Toyol – hantu kanak-kanak bogel

Toyol merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan mencuri. Toyol ini dikatakan berbentuk kanak-kanak kecil dan turut mempunyai perangai seperti kanak-kanak kecil. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.

4. Pelesit – boleh dipelihara

Pelesit merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara oleh seseorang, biasanya wanita, bagi tujuan memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka. Hantu pelesit dipercayai diberi makan darah dari jari tangan tuannya.Hantu pelesit dikatakan mampu menjelma sebagai sejenis belalang pelesit, belalang kecil yang mempunyai kepala berbentuk tajam dan tirus, dan masuk kerumah mangsa. Pelesit ini kemudiannya akan mengambil peluang untuk menyerang dan menghisap darah mangsa apabila mangsa leka.

5. Hantu air

Hantu air (juga termasuk Hantu laut) merupakan sejenis makhluk halus digelar mambang atau jin yang terdapat di dalam kawasan berair. Makhluk ini dianggap agak keras dan mampu membahayakan mereka yang bertembung dengannya.Kebiasaannya ia dikatakan terapung-apung seperti batang kayu buruk, tetapi mampu melumpuhkan mereka yang tersentuh dengannya.Selain itu, ia dikatakan mampu menjelma untuk mengusik mereka yang berada di pinggir air.Dipercayai bahawa hantu air berasal daripada ilmu dan makhluk halus yang dibuang, dihanyutkan melalui sungai mengalir ke laut dengan menggunakan acak.Air laut yang berkilauan dikatakan menunjukkan kehadirannya. Bagi menggelakkan gangguan bagi para nelayan dari hantu air (laut), satu upacara yang dikenali sebagai semah laut akan diadakan setiap tahun. Upacara ini juga dikenali sebagai puja pantai / main pantai.

6. Hantu raya

Hantu Raya dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul. Ia dikatakan terdiri daripada golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya melakukan kerja dan juga bagi memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka. Cara mengambilnya ialah: amik dekat pokok kelapa yg kena panah petir Hantu Raya akan dikawal oleh pemiliknya yang boleh menyuruhnya melakukan apa-apa juga jenis kerja berat. Hantu Raya juga boleh disuruh oleh tuannya bagi merasuk seseorang. Hantu raya mempunyai keupayaan menjelma sebagai manusia biasa atau haiwan lain, dan biasanya Hantu Raya akan menjelma sebagai tuannya.Hantu Raya yang dipelihara itu akan perlu diberi makan sebagaimana yang dipersetujui. Biasanya makanan yang disediakan dikenali sebagai acak / sajian termasuk telur, ayam panggang, pulut kuning dan sebagainya. Sekiranya tidak dijaga dengan baik dan diberi makan, Hantu Raya yang kelaparan itu akan menyerang tuannya.Hantu Raya biasanya perlu diwarisi, dan sekiranya tidak diturunkan kepada waris, tuannya akan menjadi bangkai bernyawa. Tubuhnya mati dan berbau busuk, tetapi apabila hendak dikebumikan, ia akan bangkit seperti hidup. Selain itu, ia akan makan dengan lahapnya apabila diberi makan.

7. Hantu bungkus – makhluk ghaib yang dilihat berbungkus dalam kain kafan.

Hantu bungkus atau juga dikenali sebagai hantu punjut atau hantu pocong merujuk kepada sejenis makhluk yang berbentuk seperti mayat yang dibungkus dengan kain kafan.Hantu bungkus sering dikatakanmengusik orang yang lemah semangat, dan akan bergerak dengan meloncat seperti hantu cina, atau bergolek. Ia dikatakan mampu bergerak sepantas kereta, bergerak seiring dengan kereta yang dipandu oleh mangsa usikan mereka.

8. Polong

Hantu Polong merujuk kepada semangat atau makhluk halus belaan yang dipelihara oleh seseorang, biasanya lelaki, bertujuan untuk tujuan memudaratkan musuh. Hantu polongdipercayai diberi makan darah dari jari tuannya.Menurut kepercayaan orang Melayu,polong dihasilkan dengan meletak darah orang yang mati dibunuh kedalam botol bermulut panjang. Botol tersebut kemudiannya akan dipuja dan jampi serapah akan dibacakan dalam tempoh masa tertentu. Selepas tujuh hingga dua minggu akan kedengaran bunyi mengerit daripada dalam botol. Pemuja polong perlu menghiris sedikit jarinya dan memasukkan jarinya yang berdarah itu ke dalam botol untuk memberi polongmakan. Dengan memberi makan, polong ini akan terikat kepada tuannya dan akan melakukan apa sahaja suruhan tuannya.Polong biasanya akan disimpan di dalam botol dan hanya dikeluarkan apabila hendak memusnahkan musuh. Mangsa polong biasanya boleh dikenali dengan kesan lebam pada mayat dan darah keluar melalui mulut.

9. Bota

Hantu yang terkenal sehingga namanya digunakan sebagai nama sebuah kampung. Mengikut kepercayaan penduduk tempatan Bota, nama kawasan ini diambil bersempena sejenis gergasi yang wujud di sini. Bota ialah sejenis gergasi besar yang hidup dalam tanah, menyembunyikan diri dalam gua di dalam tanah. Bota akan keluar daripada tempat persembunyian pada ketika-ketika tertentu sahaja dan amat meminati kanak-kanak yang tidak memakai seluar.Kebanyakan masanya dihabiskan di dalam tanah dan jarang dilihat oleh manusia. Menurut nenek-nenek tua di kawasan ini, badan gergasi Botaini menyerupai warna tanah itu sendiri terutama di kawasan berlumpur, di tepi rimbunan buluh kuning dan di tepian sawah padi di mana ikan puyu dan tilan biasa ditemui. Makanannya didapati di dalam tanah juga dan sesekali akan mencari makanan dalam bentuk daging manusia atau haiwan. Manusia dan haiwan bukanlah makanan kegemarannya kerana ia hanya keluar sesekali sahaja terutama pada rembang petang.Gergasi Bota ini dikaitkan dengan kehilangan seseorang. Jika seseorang penduduk didapati hilang, mereka percaya Bota yang bertanggungjawab dan penduduk tersebut telah melanggar pantang ‘kewujudan’ Bota di sesuatu kawasan.Anehnya Bota ini tidak banyak tapi boleh berada di mana-mana sahaja terutama di kawasan Sungai Perak.

10. Bajang – makhluk aneh

Bajang merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara bagi tujuan memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.

Bajang merupakan makhluk setan yang dipuja daripada mayat bayi yang mati semasa lahir. Ia merupakan setan jantan yang sering kali menjelma sebagai kucing pole cat.

Bajang seringkali menyerang kanak-kanak dan mampu menyebabkan penyakit misteri yang boleh membawa maut kepada mangsanya.

Bajangakan dikawal oleh pemiliknya dan akan disimpan di dalam tabung buluh. Sejenis daun khusus akan digunakan sebagai penyumbat tabungan tersebut dan dikunci dengan tangkal.

Bajang hanya dikeluarkan apabila pemiliknya hendak mengenakan musuhnya.Bajang yang dipelihara itu akan diberi makan telur dan juga susu. Sekiranya tidak dijaga dengan baik dan diberi makan, Bajang yang kelaparan itu akan menyerang tuannya.

Bajang boleh dihindari dengan menggunakan tangkal atau azimat.

Tidak ada cara membunuh bajang tetapi biasanya sekiranya tuannya diketahui, dia akan dibunuh atau diusir dari kampung tersebut.

Bajang biasanya perlu diwarisi, dan sekiranya tidak diturunkan kepada waris, tuannya akan menjadi bangkai bernyawa. Tubuhnya mati dan berbau busuk, tetapi apabila hendak dikebumikan, ia akan bangkit seperti hidup. Selain itu, ia akan makan dengan lahapnya apabila diberi makan.

11. Bunian, Kerajaan dan keluarga Bunian.

Orang Bunian ialah sebarang makhluk halus dari golongan jin dalam legenda Melayu, mirip dengan elf dalam legenda Eropah.Mereka dikatakan wujud dalam masyarakat besar, menyerupai struktur sosial manusia, mempunyai keluarga, puak, dan struktur masyarakat. Orang Bunian dikatakan mendiami kawasan hutan belantara, jauh dari perhubungan manusia, tetapi ada juga yang tinggal berdekatan dengan manusia malah berkongsi rumah dengan keluarga manusia. Sesetengah masalah kerasukan dikatakan berpunca dari orang bunian.Orang bunian mempunyai kuasa luar biasa yang hebat, dan juga diketahui berkawan dan menolong manusia, terutamanya pawang atau bomoh. Orangbunian dikatakan menculik kanak-kanak, dan bayi didalam perut wanita dan ada dituduh menyebabkan manusia sesat di dalam hutan.Semenjak orang bunian mirip dengan manusia (kecuali berasaskan fakta mereka biasanya ghaib atau halimunan) tidaklah dihiraukan untuk mereka berkahwin dengan manusia. Malah ada pendapat yang mengusulkan bahawa bunian ini adalah hasil gabungan hubungan manusia dan jin. Sekali seorang manusia telah pergi untuk tinggal dengan orang bunian, dia tidak boleh balik ke alam biasa, sebagaimana orang bunian hidup lebih lama daripada manusia. Terdapat cerita mengenai seorang lelaki yang mengahwini orang bunian, tetapi ingin mengembali ke keluarga mereka yang telah ditinggalkan, memutuskan untuk meninggalkan orang bunian. Waktu pulang mereka ke golongan manusia, mereka mendapati bahawa setiap orang yang mereka kenal telah meninggal dunia, dan beberapa tahun sudah berlalu. Cerita ini pernah disebutkan dalam cerita dongeng Amerika iaityu Rip Van Winkle. Perkara tersebut menyerupai teori kerelatifan masa.Orang Bunian Sungai Tekali Pada Julai 1998, satu tapak perkhemahan baru telah dibina di Kampung Sungai Tekali, daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tapak perkhemahan ini adalah milik Jabatan Pelajaran Negeri Selangor . Perkhemahan yang pertama kali itu ialah Perkhemahan Unit Beruniform Peringkat Negeri Selangor.Segelintir penduduk kampung percaya dan melihat 3 orang (?) bunian mandi dalam anak sungai di tapak itu. Seperti biasa majlis bacaan Yassin diadakan pada hari pertama perkhemahan. Pada malam ‘Night Walk’ yang dikendalikan oleh Askar Briged Tengah, dua orang peserta telah ‘hilang’ dan seperti kerasukan selama beberapa bulan. Kejadian ini dikaitkan dengan orangbunian. Kini tapak perkhemahan itu telah ‘bersih’ dan tidak lagi kedengaran cerita-cerita seumpama itu.

12. Hantu Jepun

Hantu Jepun merujuk kepada sebarang bayangan atau makhluk yang berpakaian seperti tentera Jepun. Selalunya ia dikaitkan dengan tempat-tempat di mana pernah dijadikan markas tentera semasa Perang Dunia II, semasa Jepun menawan Malaysia.Tempat yang selalu selalu disebut-sebut sebagai kawasan yang dihantuinya adalah bangunan sekolah berasrama, pejabat kerajaan dan bangunan-bangunan penting yang ada semasa Perang Dunia II. Oleh itu, boleh dikatakan, hantu Jepun ini agak moden.Selalunya ia dilihat sama ada bersenjatakan senapang atau pedang, tanpa berkepala atau kepalanyadipangku bersama-samanya.Kadang kala, ia dikatakan berbaris lengkap bersenjata pada waktu malam (tanpa kepala), dengan bunyi derapan kasut but tentera.Tidak pula diketahui sama ada hantu Jepun turut terdapat di negara-negara jajah takluk Jepun yang lain (selain Singapura).

13. Hantu bukit

Hantu bukit merujuk kepada sejenis makhluk yang berkeliaran dikawasan bukit. Hantu bukit sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat.

14. Hantu kubur

Hantu kubur merujuk kepada sejenis makhluk yang berkeliaran dikawasan perkuburan.Hantu kubur amat ditakuti dikalangan orang-orang asli kerana mampu menyebarkan penyakit. Ini adalah antara sebab orang asli berpindah randah sekiranya berlaku kematian. Malah ia ditakuti oleh puak asli Kubu (Indonesia) dan Jakun (Malaysia) walaupun mereka dipisahkan oleh selat Melaka. Sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat.Cara mengambilnya ialah:tanah atau pacang kayu org mati kena bunuh/berdarah

15. Pari-pari

Pari-pari merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang terdapat dalam hutan. Pari-pari ini dikatakan mempunyai masyarat tersendiri dan boleh dikatakan menyerupai orang bunian.Pari-pari dikatakan tidak dipelihara oleh manusia dan dikatakan hidup bebas.

16. Hantu punjut

Hantu bungkus atau juga dikenali sebagai hantu punjut atau hantu pocong merujuk kepada sejenis makhluk yang berbentuk seperti mayat yang dibungkus dengan kain kafan.Hantu bungkus sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat, dan akan bergerak dengan meloncat seperti hantu cina, atau bergolek. Ia dikatakan mampu bergerak sepantas kereta, bergerak seiring dengan kereta yang dipandu oleh mangsa usikan mereka.

17. Jerangkung

Jerangkung merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang dipelihara bagi tujuan menginiaya orang lain. Pemeliharaan makhluk halus seperti ini turut dikenali sebagai saka.

18. Hantu laut

Hantu air (juga termasuk Hantu laut) merupakan sejenis makhluk halus digelar mambang atau jin yang terdapat di dalam kawasan berair. Makhluk ini dianggap agak keras dan mampu membahayakan mereka yang bertembung dengannya.Kebiasaannya ia dikatakan terapung-apung seperti batang kayu buruk, tetapi mampu melumpuhkan mereka yang tersentuh dengannya. Selain itu, ia dikatakan mampu menjelma untuk mengusik mereka yang berada di pinggir air. Dipercayai bahawa hantu air berasal daripada ilmu dan makhluk halus yang dibuang, dihanyutkan melalui sungai mengalir ke laut dengan menggunakan acak. Air laut yang berkilauan dikatakan menunjukkan kehadirannya. Bagi menggelakkan gangguan bagi para nelayan dari hantu air (laut), satu upacara yang dikenali sebagai semah laut akan diadakan setiap tahun. Upacara ini juga dikenali sebagai puja pantai / main pantai.

19. Hantu galah

Hantu Galah merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan.Ia dikatakan berbentuk manusia tetapi bersaiz besar dan amat tinggi sehingga kepalanya dikatakan menyapu awan. Ia sering kali ditemui jauh di dalam hutan dan biasanya hanya kakinya yang kelihatan.Mereka yang diusiknya dikatakan sering menyangka kakinya sebagai batang pokok.Kakinya dikatakan berbulu panjang dan hanya mangsa hanya terserempak pada waktu malam apabila sering bersandar atau memegang kakinya, atau ketika melalui celah kangkangnya.Manusia yang bersahabat dengannya dikatakan boleh mencabut bulu betisnya yang akan dibakar untuk menyerunya apabila memerlukan pertolongannya.

20. Jin Tanah

Jin Tanah dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul. Ia dikatakan terdiri daripada golongan jin atau syaitan, yang dikatakan menjaga sesuatu kawasan (tanah).Jin Tanah biasanya menjaga sesuatu kawasan tanah dan akan menganggu mereka yang membuka tanah baru untuk berhuma. Untuk mengelakkan gangguan Jin Tanah, biasanya upacara pembukaan tanah baru akan diadakan. Biasanya makanan yang disediakan dikenali sebagai acak / sajian termasuk telur, ayam panggang, pulut kuning dan sebagainya. Sekiranya tidak, Jin Tanah akan mengganggu mereka yang meneroka kawasan tanah baru tersebut.

21. Hantu Keramat

Hantu Keramat merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat disuatu tempat tetapi tidak mengganggu orang.

22. Hantu Kum-Kum

Asal hantu kum-kum dikatakan bermula dengan seorang wanita yang mengamalkan ilmu mencantikkan muka. Tetapi salah satu pantangnya merupakan dia tidak boleh melihat cermin selama 10 hari / sesetengah cerita menyatakan sebulan.Semenjak hari itu semua orang memuji-muji kejelitaan wanita itu dan menyebabkan dia tidak sabar dan melihat wajahnya di cermin pada hari terakhir. Akibatnya mukanya menjadi buruk, dan setelah dia menemui kembali gurunya, dia diberitahu bahawa mukanya hanya akan kembali cantik setelah dia menyapu mukanya dengan darah XX perawan.Disebabkan itu wanita itu merayau-rayau mengetuk pintu rumah bagi mencari mangsa sambil menyatakan “Kum-Kum” sambil mengenakan jibab.

23. Orang minyak

Orang minyak merujuk kepada seseorang yang menuntut ilmu batin bagi tujuan menceroboh masuk ke dalam rumah mangsa bagi tujuan mencuri/membuat onar.Salah satu cerita mengatakan orang minyak ini telah tersalah menuntut, menyebabkan dia menjadi hitam dan hanya akan pulih selepas memperkosa 40 orang gadis. Mangsa akan menjadi terpukau dan ditanda dengan dipangkah pada mukanya selepas dinodai. Kisah orang minyak ini amat popular sehinggakan ia dijadikan sebuah filem pada tahun 1958. Filem ini diterbitkan oleh Malay Film Productions Ltd dan diarahkan oleh P. Ramlee.

24. Puaka

Hantu Puaka merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dikatakan sering berkeliaran bersama-sama cuaca buruk.

25. Penanggal

Hantu Penanggalan atau juga dikenali sebagai hantu tengelong di negeri Kedah merujuk kepada seseorang, biasanya wanita, yang menuntut ilmu hitam bagi sesuatu kepentingan. Mereka yang menuntut ilmu ini mampu menceraikan kepala dengan badan mereka dan kepala mereka mampu terbang dengan tali perut terurai-urai. Darah yang menitik dari tali perut mereka dipercayai berbisa dan akan menyebabkan kudis kepada mereka yang terkena. Mereka yang menuntut ilmu penangalan biasanya akan menyimpan setempayan cuka bagi memeram urat perut mereka agar kecut sebelum bercantum masuk kembali kedalam badan asal mereka. Dipercayai sekiranya tubuh mereka dijumpai orang dan diterbalikkan, kepala mereka akan bercantum secara terbalik, dengan itu rahsia mereka akan terbongkar.Penangalan dipercayai suka darah perempuan yang bersalin, dan sekiranya mereka menghisap darah tersebut, wanita bersalin itu akan mati akibat tumpah darah. Oleh itu, biasanya disekeliling rumah wanita bersalin (masa dahulu, rumah dibina bertiang), diletakkan sejenis daun yang berduri. Dipercayai penanggalan takut hendak mendekati rumah tersebut kerana bimbangkan tali perutnya tersangkut kepada duri tersebut.Ketika penanggalan terbang, ia dipercayai berupa cahaya putih berkilauan, dari urat perut mereka yang terburai itu.

26. Hantu bidai

Hantu Bidai atau juga dikenali sebagai hantu balong bidai merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang suka menganggu manusia. Kononnya hantu bidai merupakan semangat jahat yang tinggal dalam air. Hantu bidai mampu menyerupai tikar, dan akan menggulung dan melemaskan mangsa.

27. Hantu kopek/tetek

Hantu Kopek/tetek merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/shaitan, yang suka menganggu manusia. Kononnyahantu kopek berbentuk seorang wanita yang tua yang suka menyorokkan kanak-kanak kecil yang suka bermain-main di luar rumah semasa waktu maghrib, dengan cara menyembunyikan mereka dengan kopek (buah dada) mereka.

28. Harimau jadian

Harimau jadian dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis ilmu yang membolehkan penuntutnya bertukar menjadi harimau apabila dikehendaki. Ia dikatakan dibantu oleh golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya mempertahankan diri dan juga bagi memudaratkan musuh.Harimau jadian biasanya perlu dibuang sebelum meninggal, dan sekiranya tidak dibuangkan, penuntut ilmu itu akan sukar meninggal dunia.

29. Jembalang tanah

Jembalang tanah merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat dikawasan hutan dara. Jembalang tanah dikatakan berasal daripada urin atau tali pusat bayi yang ditanam di kawasan hutan.

30. Hantu tengelong

Hantu Penanggalan atau juga dikenali sebagai hantu tengelong di negeri Kedah merujuk kepada seseorang, biasanya wanita, yang menuntut ilmu hitam bagi sesuatu kepentingan. Mereka yang menuntut ilmu ini mampu menceraikan kepala dengan badan mereka dan kepala mereka mampu terbang dengan tali perut terurai-urai. Darah yang menitik dari tali perut mereka dipercayai berbisa dan akan menyebabkan kudis kepada mereka yang terkena. Mereka yang menuntut ilmu penangalan biasanya akan menyimpan setempayan cuka bagi memeram urat perut mereka agar kecut sebelum bercantum masuk kembali kedalam badan asal mereka. Dipercayai sekiranya tubuh mereka dijumpai orang dan diterbalikkan, kepala mereka akan bercantum secara terbalik, dengan itu rahsia mereka akan terbongkar.Penangalan dipercayai suka darah perempuan yang bersalin, dan sekiranya mereka menghisap darah tersebut, wanita bersalin itu akan mati akibat tumpah darah. Oleh itu, biasanya disekeliling rumah wanita bersalin (masa dahulu, rumah dibina bertiang), diletakkan sejenis daun yang berduri. Dipercayai penanggalan takut hendak mendekati rumah tersebut kerana bimbangkan tali perutnya tersangkut kepada duri tersebut.Ketika penanggalan terbang, ia dipercayai berupa cahaya putih berkilauan, dari urat perut mereka yang terburai itu.

Credit : Sumber

Rumah Hantu Di Shah Alam

cerpen.info (8)

Mungkin ramai dah tahu tentang Cerita Rumah Hantu Di Shah Alam, di mana budak-budak yang dok menyewa kat situ meninggal dunia kerana dikacau hantu.

Apakah kebenaran cerita tersebut? Adakah ia benar-benar berlaku? Bila ia berlaku? Banyak sangat misteri yang menyelubungi cerita ini.. Tak tahu pula kita mana satu yang betul mana satu yang salah.

Tambahan pula budak-budak UiTM ni memang suke bergossip.. (Che Yan pun budak UiTM jugak).. Makin tersebarlah cerita-cerita tentang kehantuan sebuah rumah di Shah Alam.

So atas risikan dan siasatan (ala-ala CSI sikit), Che Yan mendapati bahawa ada 2 buah rumah yang dikatakan berhantu…

RUMAH NO 1 (Rumah Banglo Seksyen 3 Shah Alam)

Ni lah diantara dua rumah yang dikatakan berhantu itu.. Scary tak?? Boleh lah.. Oleh kerana Che Yan dah biasa sikit ngan keadaan rumah-rumah berhantu ni, so Che Yan bagi 3 bintang. Seram jugak lah duduk lama-lama kat depan rumah tu.. Che Yan ambil ini gambar daripada blog bro Mazidul Akmal (mazidulakmal.com)..  Kamera Che Yan takda flash, so macam susah sikit lah mau ambil gambar tengah-tengah malam buta.

Che Yan telah pun menemuramah seorang wanita yang rumahnya berdekatan dengan rumah tersebut, Mak Cik yang sangat ayu itu mengatakan bahawa, anak dia pernah nampak Pocong kat area tu. Untuk meyakinkan bahawa ada Pocong, Mak Cik tersebut juga mengayakan tangan ke depan. (Mak Cik! Tangan kedepan tu hantu Cina, bukan Pocong). Hadeeeh!!!!!!!!!!!!

Rumah No 2 (Rumah Teres Seksyen 2 Shah Alam)

Ini merupakan rumah satu lagi di Seksyen 2 pula.. Keadaan rumah ni dah pulih sedikit tapi masih lagi seram.. Tapi ramai je yang parking kereta kat depan dan tepi rumah ni.. Maklumlah, Shah Alam dah jadi macam KL.. Memang SUSAH kalau nak cari parking, walaupun kat kawasan rumah sendiri.

Nasib baik Che Yan ni memang mat Rempit sejati, gambar ni pun Che Yan amik kat internet, sebab masa nak snap gambar, bateri kong plak.

HMMMMM… Betul ke rumah ni berantuuu??? Macam tak je… Memang lah rupe bentuknya agak scary, tapi normal lah rumah dah lama tinggal.

Che Yan rasalah, kedua-dua rumah ni memang tak berantu… Tapi yang berantu dulu budak-budak yang duduk dalamnya.. Hahaha..

“URBAN LEGEND SHAH ALAM”

Cerita Hantu – Teksi

Taxi Misterius

Pengalaman seram yang tidak mudah saya lupakan ini berlaku 12 tahun yang lalu dan sukar dipercayai. Tetapi ia adalah suatu kejadian yang benar benar saya alami semasa baru sebulan saya berpindah ke blok 13, Eunos Crescent. Ketika itu kawasan tersebut belum membangun pesat seperti sekarang.

Waktu itu selepas maghrib, saya bersama kakak yang memandu kereta dalam perjalanan pulang dari membeli pakaian kumpulan nasyid Alsyahidah kami. Setibanya dipersimpangan Bedok/Chai Chee, kereta kami tiba tiba membuat ragam. Apalah daya kami sebagai wanita untuk membaikinya. Saya terus berlari mencari telefon awam untuk menghubungi abang saya untuk mendapat bantuan. Malangnya beliau berkerja shift malam hari itu. Kakak terus membuat keputusan meninggalkan keretanya ditepi jalan sahaja, menantikan hari esok.

Kami terus berjalan perlahan lahan disepanjang Bedok/Chai Chee sambil melihat lihat kalau kalau ada teksi kosong. Setelah penat berjalan kami terus berhenti mengharapkan kedatangan teksi. Yang menghairankan, hampir satu jam kami menunggu, tak sebuah teksi pun kelihatan. Dalam keadaan bosan menunggu, tiba tiba entah dari mana, muncul sebuah teksi yang berhenti betul betul dihadapan kami sedangkan saya tidak pun menahannya. Tanpa berlengah kami terus menaikinya sambilo mengucapkan rasa syukur.

Dalam teksi entah mengapa terlalu banyak cerita yang kami bualkan sehinggakan kami tidak sedar masa berjalan. Setelah saya melihat jam ditangan, barulah saya sedar hampir satu jam kami berada dalam teksi berkenaan dan masih belum tiba ketempat tujuan kami, sedangkan perjalanan dari bedok/chai chee ke eunos crescent hanya memakan masa kurang dari 20 minit sahaja. Saya segera mencuit kakak saya bertanyakan akan keganjilan yang kami rasakan dan tempat yang dilalui benar benar tidak kami kenali langsung.

Kakak memberi isyarat menyuruh membaca apa sahaja ayat al-quran yang kami tahu. Terkumat kamit mulut kami. Sempat jugak saya bertanya, “Apek kami nak ke Eunos Crescent! Lu bawak kemana ni?” Apek tadi hanya menganggukkan kepalanya. Bertambah gementar saya seperti hendak menangis rasanya saya. Kami cekalkan hati, terus membaca apa saja ayat ayat yang kami ingat. Tiba tiba, kami seperti keluar daripada dunia lain. Teksi tadi terus membelok ke Eunos Crescent. Tanpa perlu kami memberitahu pemandunya, teksi itu terus berhenti betuk betuk dihadapan blok kami. Tanpa berlengah, kakak saya yang duduk ditepi pintu, seperti terjun sahaja dari teksi dan saya terus menghulurkan wang $10 kepada pemandunya.

Waktu saya menghulurkan wang, alangkah terperanjatnya saya apabila menyedari pemandu teksi tersebut adalah seorang tua yang benar benar sudah lanjut usianya. Kelihatan sejuta kedutan ditangannya. Sayangnya saya tidak dapat melihat langsung wajahnya. Dia seperti cuba memalingkan mukannya ke arah lain. Tanpa bersuara, pemandu itu menolak wang pemberian saya dengan isyarat.

Dalam ketakutan dan kehairanan, terdengar kakak saya menyuruh saya turun dari teksi waktu itu dengan segera. Saya, yang dari tadi terasa seperti terpaku, terus turun dari teksi tersebut tanpa menutp pintunya kembali. Alangkah terperanjatnya kami, kerana hanya beberapa tapak saja kami melangkah apabila kami menoleh, teksi sudah tidak kelihatan lagi. Menurut penerangan kakak saya, sewaktu turun dari taksi tadi, dia terperanjay apabila menyedari sebenarnya kami bukanlah menaiki teksi, tetapi sebuah kereta yang usang pada pandangan nya, Waktu itu saya melihat jam tangan hampir puku; 11.30 malam. Alangkah anehnya, perjalanan dari bedok/chai chee ke eunos crescent mangambil masa tiga jam.

Sumber : Dunia Seram

Kisah misteri – Manusia Separuh Kelawar

Mothman (1)

Mothman adalah nama yang biasa digunakan untuk merujuk kepada sebuah misteri makhluk dengan ciri-ciri separuh manusia visi (manusia dewasa) dan separuh Kelawar (tetapi tidak batman atau Drakula), red-eyed, seluruh badan dilitupi oleh bulu hitam yang nipis, mempunyai sepasang kaki yang menyerupai manusia, tetapi telah tiada tangan, organ yang digantikan oleh sepasang lebar sayap seperti kelawar. Mothman juga sering digambarkan mempunyai leher tiada, jadi ibu kepala dan terus menyambung.

Sesungguhnya di antara laporan pasukan petugas di atas berdasarkan keputusan beberapa saksi mata yang mendakwa telah melihat makhluk ini.

Nama Mothman sendiri mula muncul dan menarik dibincangkan oleh masyarakat Amerika Syarikat Romantik yang bermula pada tahun 1966, di mana pada masa itu satu gerombolan remaja yang bercuti di satu kawasan di pedasaan di pinggir bandar Sacramento, dikatakan telah dikagetkan dengan kehadiran teres bumbung bertenggek makhluk makhluk yang menyeramkan telah tua tidak berpenghuni ketika itu parti unggun api mereka.

Menurut kesaksiannya, bentuk makhluk ini amat menakutkan dan agak ditempatnya. Walupun nampak dalam samar-samar, kita memahami bahawa makhluk bukanlah Rajah manusia atau kelawar. Matanya mengeluarkan warna merah bercahaya, seolah-olah tengah-tengah menunjukkan rasa tidak suka kehadiran remaja berkenaan dengan ia.

Di antara anak-anak mereka semasa remaja telah meneroka kepada lelaki itu, membawa obor dan arang batu sesetengah mereka mendekati beliau. Mereka cuba untuk mengusir makhluk melalui melamparkan arang batu kearahnya beberapa buah-buahan, dan beberapa ketika kemudian, makhluk telah dikeluarkan dengan suara lantang sebelum mereka terbang untuk meninggalkan mereka.

Clendin, West Virginia 12 November 1967, lima orang pekerja lelaki yang bersedia kubur di tanah perkuburan tempatan juga adalah dikagetkan dengan kehadiran makhluk. Mereka melihat borang gelap-badan manusia dan mempunyai sayap, datang daripada pokok dan kemudian Terbang betul-betul diluluskan ke atas mereka.

Pada November 15, 1985 waktu malam, dua Pengantin pasangan muda, Roger dan Linda Scarberry dan Steve dan Mary Mallette, telah bersama-sama mengenadarai sebuah kereta merentasi satu bekas kilang TNT peninggalan Perang Dunia II, mereka dapat melihat sinar sinar merah sedikit antara diareal belukar sekitar kilang.

Kerana sikap ingin tahu, seketika kemudian mereka berhenti Kereta, dan melihat kepada cahaya-alang-alang-alang-alang pelik itu. Tetapi dengan serta-merta mereka gaduh, ia ternyata bahawa sinar-sinar adalah beberapa pasang mata sesetengah makhluk keluar dari semak.

Roger bercakap, kira-kira tiga merah besar eyed aneh dengan ketinggian purata seorang manusia dewasa dan mempunyai sayap keluar dari semak kemudian berjalan ke kereta mereka. Tanpa berfikir lagi, Roger kemudian hits pedal gas keretanya dan dibawa off keretanya jauh dari tempat itu.

Sebelum peristiwa-peristiwa yang dialami oleh sesetengah pasangan ini, sesungguhnya relic kilang TNT dalam bekas, penduduk tempatan sering mencari beberapa gambar pelik yang sering muncul ketika waktu petang. Mereka biasanya lembut Pasir detik-detik yang mengelilingi beberapa cerobong kilang, kemudian pergi.

Mothman (2)

Mungkin Tempahan menakutkan cerita-cerita yang dialami oleh Raymond Wamsley. Pada pertengahan tahun 1993 dengan masa lalu, di mana kejadian itu berlaku adalah relic sangat menyeramkan dikediamannya di Virginia.

Diriwayatkan, satu malam beliau melihat sepasang rasuk Lampu merah bercahaya di atas Sebatang pokok yang tumbuh dipekarangannya. Untuk seketika dia berfikir sambil terus untuk melihat sinar dari belakang tingkap dalam Bilik gelap. Dalam fikirannya, dia bertanya, Adakah sinar sinar-the neraka?

Tetapi detik-detik kemudian dia terkejut, mungkin tidak dapat mempercayainya. Ternyata bahawa sinar sebenarnya sepasang mata dari makhluk yang bersayap pelik beberapa ketika yang lalu telah di atas pokok dan kemudian Terbang turun dipekarangnya betul. Dengan separuh daripada kekufuran, beliau menyaksikan satu makhluk pelik yang bersayap tengah makan dengan anjing dengan beringas. Sejurus selepas itu, makhluk Terbang pekarangnnya kiri dengan meninggalkan tinggalan mayat anjing yang telah dia makan.

Sehingga masa ini cerita-cerita tentang kehadiran Mothman masih kekal, malah di beberapa negara luar Amerika Syarikat adalah Mothman yang dikhabarkan juga sering muncul. Lebih awal pada tahun 1997, kisah haiwan Mothman di United Kingdom dan Amerika Syarikat juga mempunyai suara.

Dari berturut-turut Cryptozoology makhluk makhluk dunia, Mothman mungkin menjadi salah satu yang tidak boleh dijelaskan secara saintifik dan secara logiknya sedikit pemikiran tentang menggambarkan badannya yang dirasai sangat janggal. Walau bagaimanapun, ramai orang melihat Mothman sebagai stealth dan banyak dikaitkan dengan amalan sesetengah seni gelap.

Credit : Read more

Fenomena ‘Ditindih Hantu’ dan Psikologi

Ditindih lembaga hitam

Masa sekolah dulu, sekolah KUSESS dikatakan amat berhantu especially setiap tahun ganjil. Pada tahun 2005 misalnya, kes histeria adalah amat bersepah sampaikan ada cerita yang pasal budak perempuan histeria pukul 3 pagi, nampak pocong, nenek kira katil, makcik jual karipap dan maca-macam lah. Tapi yang paling real masa tu ialah kes kena tindih masa tidur.

 

“Malam tadi kan, aku terbangun dalam pukul 3 macam tu, lepastu aku tak boleh gerak tau. Yang boleh bergerak mata aku je yang lain semua macam lumpuh. Lepas tu, aku nampak ada hantu tindih aku sampai sesak nafas!” (Mangsa, 2005)

Aku ni jenis manusia yang tak percaya hantu tapi ada la jugak pengalaman aku yang agak seram cumanya aku tak pernah lagi nampak hantu tu secara nyata. Maknanya ada aku sorang, dan lagi 3 kawan yang nampak benda tu dan kami setuju benda tu ialah seorang (seekor?) hantu. Unless benda ni terjadi, aku masih skeptical bahawa wujudnya hantu. Anyway, kali ni bukan nak cerita pasal hantu lain, kita nak cerita pasal hantu tindih sahaja

Sebenarnya, ada penjelasan saintifik pasal fenomena kena tindih hantu. Untuk kes hantu ini sahaja yang kita dah temui penjelasannya dari sudut psikologi. Mari sini abang terangkan. Kita mulakan dengan mengenali kitaran tidur manusia. Tengok gambarajah di bawah

Pada tahap pertama tidur, ini tahap mamai-mamai lagi antara tido dan tak tido. Masa ni, otak menghasilkan gelombang theta yang tinggi dan berlanjutan antara 5-10 minit. Kalau kejut orang time ni, dia akan kata “eh mana ada, aku belum tidurlah”

Pada tahap kedua tidur, otak mula nak rilek dah dan menyebabkan denyutan jantung berkurangan dan suhu badan menurun. Keadaan ini berlanjutan sehingga 20 minit

Pada tahap ketiga tidur, otak menghasilkan gelombang yang slow, dinamakan sebagai gelombang delta. Proses pertukaran tidoq ayam ke tidoq mampuih kat part ni la

Pada tahap keempat tidur, iaitu pada tahap delta sleep selama 30 minit, gelombang delta dan take over dah dan kajian menunjukkan yang berjalan masa tidur dan ngompol (kencing malam) terjadi di akhir tahap ini biasanya.

Pada tahap kelima tidur, ialah part di mana yang paling penting sekali iaitu part REM sleep. REM bermaksud “Rapid Eye Movement” dan seperti pada namanya, mata kita actually tergedik-gedik bawah kelopak mata tu semasa kita tidur. Manusia paling lama mengalami REM Sleep ni ialah ketika kita masih baby. Kalau tak percaya, pergi cari baby dan sentuh kelopak mata dia masa dia tengah tidur. Korang akan rasa kelopak mata dia tergedik-gedik.

Satu benda yang korang kena tahu pasal REM Sleep ialah ia juga dipanggil sebagai paradoxical sleep sebabnya pada tahap ini, ketika kita tengah tidur:

Aktiviti otak meningkat semula (proses mimpi berlaku biasanya)

Sistem badan lain meningkat

Aktiviti otot dilemahkan

Jadi, ya seperti yang korang sangkakan, orang yang ‘ditindih’ semasa tidur ni ialah mereka yang tidurnya terganggu di peringkat kelima dimana aktiviti otak dah power, tapi otot pulak macam cacat. Bayangkan Professor X dalam cerita X-Men, tapi tanpa kuasa. Lebih kurang gitu la. Maka disebabkan manusia ni actually masih berada dalam situasi tidur, maka datanglah bayangan yang pelik-pelik dan biasanya menakutkan seperti hantu, raksasa, dan juga jelmaan Mona Fandey yang berlegar-legar di sekeliling katil semasa kita tak boleh bergerak tu.

Jadi, kalau kita masih sedang tidur tapi terganggu? Mengapa agaknya hantu aje yang dilihat masa tengah ‘kena tindih’ tu? Jawapannya dijelaskan oleh Evolutionary Theorist yang mengatakan bahawa manusia ni dicipta untuk mempertahankan diri dalam keadaan yang terdedah pada bahaya. Jadi, sebenarnya ‘hantu’ yang kita nampak masa ‘kena tindih’ tu ialah apa yang otak kita tafsirkan sebagai “ancaman” untuk membolehkan kita mempertahankan diri. Tapi tu lah masalahnya, otot pula lemah masa tu

Fakta: 7.6% populasi dunia mengalami sleep paralysis at least sekali dalam hidup mereka. Seramai 28.3% pelajar dan 31.9% pesakit mental juga mengalami pengalaman kena tindih

Ini bermakna, kita perlu tanya diri kita, selalunya kan, dan almost everytime cerita kena tindih ni ialah

Pelajar yang dah penat dan stress belajar lalu tidur

Orang yang penat

Dah tidur lama baru ‘kena tindih’. Takde la baru baring dah kena tindih (REM sleep ambil masa. Tengok 5 langkah atas)

Nampak tak golongan yang terlibat ialah mereka yang sudah penat mentalnya dan senang terganggu kitaran tidur mereka. Kita belum pernah lagi mendengar orang yang kuat dan sihat mengalami kena tindih hantu ni. Contohnya, pasangan baru kahwin di malam pertama (happy dan bertenaga). Ada mereka kena tindih? Tak ada…

Jadi penjelasan dia senang aje. Tidur kita terganggu di peringkat REM Sleep dan disebabkan kita actually masih ‘tidur’, maka kita nampak lah benda-benda merepek yang tak sepatutnya. Sekian, entry tingkas malam ni. Link berkaitan ada di bawah. Boleh klik untuk tengok journal papers. atau Google. kalau ada soalan, letak di bahagian komen dan aku akan cuba jawab bila ada masa dan internet connection

 

Credit : Sumber