Kisah Seram – Tiga Beradik

cerpen.info (4)

Saya seorang yang amat mengemari cerita –cerita seram dan juga pernah beberapa kali mengalami sendiri kisah-kisah seram, (kata Emak saya dianugerahi pancaindera keenam kerana senang ‘terlihatkan’ benda-benda yang menyeramkan; wallahuallam..) Disini saya ingin berkongsi satu cerita yang saya alami ketika saya berusia lebih kurang 10-11 tahun yang berlaku pada awal tahun 90an.

Saya dibesarkan di kotaraya Kuala Lumpur, dan setiap kali musim cuti persekolahan, saya gemar pulang ke kampung nenek sebelah Emak di Negeri Sembilan. Dijadikan cerita, suatu hari Paksu, iaitu adik lelaki Emak saya mengajak kami (saya, adik perempuan dan sepupu) untuk tinggal di rumahnya yang baru diduduki di sebuah kawasan Felda yang baru diterokai. Saya masih ingat lagi ketika itu tiada bekalan elektrik dan malam hanya diterangi oleh lampu gasoline. Walaupun tidak pernah mengalami kehidupan sebegitu, saya begitu seronok kerana itu adalah pengalaman baru pada diri saya.

Pada malam pertama, selesai makan malam, kami beramai-ramai tidur di ruang hadapan rumah kerana hanya terdapat satu bilik di rumah tersebut yang digunakan oleh paksu dan maksu saya. Sedang lena tidur kerana kepenatan bermain pada belah siangnya, saya terjaga tanpa sebab. Suasana begitu sunyi, hanya kedengaran dengkuran sepupu-sepupu saya yang juga keletihan. Tiba-tiba dihadapan mata terlihat oleh saya tiga susuk lembaga yang berpakaian jubah dan penutup kepala yang hanya menampakkan wajah yang hitam tanpa rupa lalu menembusi pintu masuk rumah dalam formasi berbaris.

Tiga makhluk tersebut berbaris dari yang pendek didepan, diikuti yang sederhana ditengah dan yang terakhir ketinggiannya hampir menyentuh siling rumah. Apa yang menambahkan ketakutan saya ialah kaki mereka tidak kelihatan dan tergantung-gantung diawangan. Apa yang saya saksikan ini seperti menonton filem seram di dalam tv, sungguh tidak masuk akal bagaimana mereka lalu seperti angin yang menembusi pintu rumah yang bertutup.

Mereka terus lansung ke dapur dengan tinggal yang tinggi berdiri di pintu dapur seperti mengawasi keadaan. Itulah kali pertama saya melihat sesuatu yang saya rasa saat paling menakutkan sehingga kini. Adakah saya bermimpi? Saya sangat pasti yang saya tidak bermimpi kerana peluh berjuraian dan saya menggigil ketakutan di sebalik selimut yang saya selubungkan di badan dengan harapan si hantu tinggi tidak terlihatkan saya yang terjaga ini. Hendak saya kejutkan sepupu yang tidur di sebelah tapi tidak terdaya. Hanya bacaan ayat Alfatihah yang saya ketahui mampu keluar dari mulut, itupun tunggang terbalik dek ketakutan yang teramat-amat.

Ketika itu saya dengari keadaan riuh rendah dengan ucapan yang tidak difahami tapi berbaur kemarahan di dapur yang datangnya dari dua makhluk si pendek dan si sederhana. Bunyinya seperti mereka berebutkan sisa makanan di dapur, dengan kuali di ketuk-ketuk dengan senduk. Ya Allah, hanya Tuhan yang tahu betapa takutnya saya dan saya berdoa semoga semuanya berakhir dengan pantas. Si tinggi hanya berdiri di pintu dapur, setia seperti seorang pengawal. Saya pasti ‘mereka’ tidak sedar yang saya menyaksikan segalanya, jika tidak pasti si tinggi akan membalas pandangan saya.

Akhirnya dalam ketakutan itu saya tertidur kembali. Keesokannya saya ceritakan kisah tersebut kepada Maksu saya. Jawapannya, saya hanya bermimpi. Tapi saya yakinkan padanya yang saya tidak bermimpi dan semuanya nyata. Untuk pengetahuan pembaca semua, sebenarnya kisah ‘Tiga Beradik’ ini agak terkenal dikalangan peneroka-peneroka Felda pada waktu tersebut. Ada yang memanggilnya ‘Hantu Dapur’. Sudah ramai peneroka-peneroka Felda ternampakkan kelibat ‘tiga beradik’ itu sejak mereka pindah masuk ke penempatan ini. Tetapi Maksu saya tidak mahu mengiyakan kerana bimbang saya akan ketakutan. Dia hanya bercerita kepada Emak saya mengenai kesahihan kisah tersebut. Apa yang saya tahu, felda ini sebelumnya adalah hutan tebal yang diterokai untuk dijadikan penempatan. Si ‘tiga beradik’ memilih untuk mengunjungi rumah Paksu saya pada malam tersebut adalah bersebab, ini kerana pinggan mangkuk bekas makan dan juga peralatan memasak dibiarkan di dapur tidak dibersihkan oleh Maksu saya kerana pada waktu itu bekalan air juga belum ada.

Pada fikiran Maksu saya adalah lebih senang jika dibersihkan keesokkan harinya. Bekas sisa makanan dan kekotoran itulah yang menjemput syaitan dalam jelmaan rupa ‘tiga beradik’ itu datang kerana seperti yang kita ketahui, benda-benda sebegitulah yang menjadi kegemaran mereka. Dan secara kebetulan saya ada disitu untuk menyaksikan segalanya dengan izin Allah SWT. Satu benda yang saya pelajari dari kisah di atas adalah tidak sesekali membiarkan pinggan mangkuk atau peralatan memasak di dapur begitu saja tanpa di bersihkan, dan ianya menjadi amalan saya sehingga kini. Tentang ‘tiga beradik tidak lagi kedengaran kisahnya, mungkin tiada lagi dapur ‘kotor’ yang boleh dikunjungi di Felda tersebut. Wallahualam

Credit : Dunia Seram/Cerita kiriman Niza Z

Cerita Hantu – Pocong Dalam Dorm

cerpen.info (19)

Hari terakhir Exem SPM.. Selepas habis menjawab kertas Biologi, lebih kurang pukul 4 ptg (kalu tak silap la) kami berpendapat untuk tinggal lagi di asrama.. Kira malam last la.. Takut nanti tak jumpa dah.. Maklum la baru merdeka .. Memasing dok pasang angan nak bekerja cari duit..Jjadi ramai yang dah mula balik ke rumah masing-masing.. Hanya tinggal kami lebih kurang 10 orang.. Warden pun tade masalah.. Janji besok kena keluar la.. jangan gatai nak lepak lagi kat asrama.

Jam 6.00 petang kami ke dewan makan untuk makan petang..  Kata warden makanan ada lagi kalu nak makan pergi la ke dewan makan.. Dalam perjalan ke dewan makan tu, kami ikut jalan pintas, ikut jalan belakang.. Tetiba salah sorang dari kami menjerit.. ”Wehhhh korang Nampak tak, Apa benda tu?” Kami semua behenti.. Menoleh kearah pagar belakang sekolah.. Seperti yang di tunjuk oleh kawan tu.. Jarak pagar dengan tempat kami berhenti lebih kurang 50 meter.. Kelihatan seperti sekor binatang yang kepalanya tersangkut dipagar tu.. (pagar hijau).. Kami menghampiri pagar.. Betul la ada seekor kancil kepalanya terlekat dalam lubang pagar tu.. “Huisss lauk ni.. Sedap tuuu..” Keluar kata-kata dari mulut salah seorang dari kami.. Hehehe.. Semua tersenyum.. Dapat lauk free.. Jom tangkap.. Nanti kita sembelih pastu panggang..

Setelah dapat menangkap kancil tu, kami bawa ke dewan.. Kami suruh abang tukang masak tu sembelih.. Seorang kawan kami yang tolong pegang masa proses sembelih dan lapah tu.. Kami yang lain lepak kat dalam dewan je.. Kami tapau semua makanan yang ada dalam dewan tu untuk bawa balik dorm.. Kancil tadi abang tukang masak tu tolong panggangkan.. Setelah semua selesai.. Kami bawa pun berjalan balik.. Dalam perjalanan tu.. Hati macam tak sedap je.. Macam ada benda dok ikut kami.. Aku buat derk je la.. Mungkin sebab masa tu remang senja.. Jadi macam-macam la dalam kepala.. Sampai saja dalam dorm kawan aku yang tolong proses kancil tu bawa satu bekas plastik dan letak kat penjuru bilik.. Kami mulakan la seisi memakan.. Cuma aku je tak makan kancil tu.. (memang tak makan pun, kancil, sotong, ketam, dll).

Selesai makan kami mengemas bilik tu.. Aku Tanya kawan aku sorang tu.. “Ko letak apa kat hujung bilik tu?”.. Nak tau apa dia bagi tau.. Tu kepala kancil ngan semangkuk darah dia.. Terkejut aku.. ko nak buat apa dengan menda tu.. Tau apa dia jawab?.. Ko nak tau tengok la malam karang.. Siot betol.. Aku dah cuak.. Yele.. Dah la ada darah.. Siap kepala lak tu.. Aku tak bagi tau memember yang lain.. Kami pergi mandi.. Lepas mandi lebih kurang pukul 9 malam.. Kami mula la berborak sambil hisap rokok.. Masa ni cikgu ke warden ke dah tak leh nak kata apa dah.. Topic memula.. Biasa la pasal nak kerja mana lepas ni.. pasal aweks.. Pasal motor(masa tu rxz memang popular la).. Sampai la cerita pasal hantu.. Cerita hantu pochong yang lompat dari tanah ke tingkat satu tu kami cerita balik.

Suasana seram dah menyelubungi kami.. Sedar tak sedar jam pun dah tungjuk pukul 1 lebih.. Sedang laka kami berborak terdengar satu suara aneh dalam dorm tu.. Memula sayup.. Macam jauh je.. Kendian semain jelas suara tu.. Kami berpandangan .. Ekk,ekk,ekk.. Suara macam binatang kancil yang kami tangkap petang tadi.. Bau hanyir macam bau darah mula bermain dihidung.. Hamisss.. Sudah kami semua lari ke katil masing-masing.. Mujurla katil aku memang kat tengah-tengah.. Tak la cuak.. kendian kami rapatkan katil.. Jadi la katil double dacker yang panjang.. Aku memang cop yang tengah dah la.. sebab memang katil aku.. Kami tidur rapat-rapat.

Suasana masih lagi dengan bunyi dan bau yang aneh tu.. Kami diam tak berkata.. Dengan selimut yang menutupi kami semua seperti pocong dah.. Tetiba… Katil yang diatas seperti ada sesuatu yang melompat.. Dari satu katil ke satu katil.. Dekat 10 minit gak la menda tu duduk diatas tu baru la dia berhenti.. Kami tak pasti apa benda tu.. Bila dah rasa selamat sikit kami beranikan diri untuk mengintai.. memang dah tade dah menda tu.. Kami rasa lega.. Kami on semua lampu bilik.. Terang benderang bilik tu.. Yang pasti aku lihat mangkuk yang ada darah kancil tu dah terbalik.. Separuh darah tu tumpah atas lantai.. Kengkawan yang lain memang tak tahu lagi.. Mungkin dorang tak perasan..

Tiba-tiba, ntah dari mana muncul sekor kucing hitam berlari dengan pantas kearah pintu keluar dan terus keluar.. Sebab kami dengar bunyi kucing tu kat luar..Yang pelik nya macam mana dia keluar sedangkan pintu tu tertutup dan berkunci.. Kami cuba tidur.. Tetapi sorang pon tak leh tidur.. Bila pejam je mata rasa macam ada macam-macam benda dalam bilik tu.. So kami terus la borak badan memasing dah berselimut tutup semua.. Sampai la azan subuh baru dapat tidur..

Jam 10 pagi baru bangun.. Baru la aku ngan sorang kawan tu bg tu yang dia bawak balik darah ngan kepala kancil tu dalam bilik.. Mungkin menda tu nak balik atau nak soh tanam elok-elok.. Kami tanam kepala ngan darah kancil tu kat belakang asrama.. Cuci balik lantai yang kotor kena darah tu.. Lebih kurang pukul 12 tengah hari kami check out dari asrama tu.. membawa haluan masing-masing.

Credit : Sumber

Kisah Misetri – Jongkong Emas

JIN SAKA

Jongkong EMAS Mengalahkan JIN SAKA

Cerita ini tidak berkenaan dengan yang dah mati dan tidak di taja oleh mana-mana syarikat Emas.. Mentang-mentang dah jadi Master Gold Dealer.. cerita pun bab OMEH jo.. Logam Kuning..Besi Kuning.. DEN citer di tajuk lain.. ialah Bulan Muharam yakni Tahun Hijrah baru.. Bank-bank Bunian dah penuh balik budget mereka.. kan kan kan..

Sebelum tu DEN nak ucapkan Selamat berjaya kepada Mahaguru EMAS Syukor Hashim dan Pokli. DEN ado terserempak dengan dorang maso DEN merompak omeh kat Public Gold. Teruskan usaha murni anda.

Walaupun ceritera ini hanya temberang DEN, semuga ada manafaatnya..

Suatu malam seperti biasa.. DEN didatangi satu keluarga yang dah merata berubat nak buang SAKA tapi mai balik.. dan SAKA ni pulak jenis suka mengulang ulang atau bahasa kasarnya memperolok-olokkan ayat-ayat Al Quran yg di baca. Memang DEN tak gemar le. Masa mereka bercerita dalam kepala otak DEN nak kasi JIN ni suatu penderaan yang boleh kasi Trauma sama itu JIN. DEN perati dalam cermin.. JIN ni kafir. DEN diam-diam pasang Pagar guna zikir nafas di tahap NUPUS. dan DEN putarkan melawan Jam samo cam orang buek tawaf di Kaabah. Bila dah laju cam Saiklun.. DEN masukan sekali JIN tu. Tak cukup tapak tanah dia berdiri. Ingat Handal Benar.. Dia asalnya duk bersila tunggu DEN nak Ruqyah ke hapa. Sorry beb.. berlaku perlawana batin walau zahir masih berbicara memecah keheningan malam di KOTA KEMUNING..

Dalam keadaan dia duk mencari tapak dalam lingkungan Saiklun tersebut tiba-tiba je.. CIS ko memang berlagak. JIN SAKA menempik. Takdo orang dapat keluarkan aku yang sudah berpuloh tahun menjaga anak cucu. DEN jawab seperti biasa…” Namo DEN kan Tok BELAGAK.. so apa adahal “Terdiam beruk JIN tu. ” Suatu jawapan yang mendapat markah penuh dalam skema peperiksaan Bahasa Malaysia tahap SPM.

Apo kecoh kecoh mende ni kan muleh setel “DEN mula mengumpan walaupun tangan dia sudah melakukan ritual untuk menjurus DEN. DEN tengok dia nak main jurus..DEN terus tunjukkan jari DEN tepat ke Jantung dia. Terkentut dia kena. Macam nak mampus.. itu pun DEN kasi pada laluan Nafas jo.. bukan pada Tanapas atau Ampas atau Nupus. DEN cakap ” Apa barang lu nak main jurus dengan Gua “. DEN tak kas habis.. sebab he.he.. banyak barang Mamat ni ada..mana le tau ada rezeki.

Relax brother.. Kita muleh bincang.. DEN mula nak racun SAKA dia jo. Orang hantar Mak Ayah kek umah orang tua pun kena bayar gak bulanan, inikan ko yang dah tuo bangat (Korang pun elok gak buek camni.. bilo ayah dan Omak dah tua campak jo kek pusat jagaan ..bayar jo sebulan ikut budget le.). Jin SAKA diam jo.. DEN mulo nak jadi macam British buek tawar menawar..

Ko kasi DEN Omeh 2-3 ketul berat dalam 6.5kg seketul dah le.. DEN janji Dorang kan bela ko. Jeng-jeng.. DEN sebagai MASTER GOLD DEALER mula menggunakan kemahiran DEN.

Aku ada 7 tempayan emas dan harta karun…Tibo2 jo SAKA tu bersuara.. (Dah kena racun DEN). Lamo dah Aku nak kasi kat dia.. tapi dia tak nak.. Kepalo Hotak kau.. DEN sergah SAKA tu.. Mano ado Manusia yang tak nak .. Ko kasi kat DEN. Tawar menawar perjanjian Pangkor pun bermula.. Sang SAKA pun mula menghulurkan telapak kirinya didepan DEN.. ni ha ada emas jongkong seketul diatas tangan dia.. berkilau mata DEN tengok…( emas beb..bosar dari 100gm bar bullion yang DEN ado ) maybe jongkong 6 kg. Cis buek apo kalau tak zahir.. sergah DEN.. Zahirkanlah kalau mampu.. (DEN dah siap ayat pemotong kalau dia zahirkan emas jongkong tu..biar dia tak muleh amik balik bila dah zahir) (Jin-jin ni memang palat.. depa memang suka kasi tunjuk sekejap secara zahir lepas tu kasi tarik balik kealam mereka) tibo-tibo je ada emas jon.. Jin Saka diam aje..

DEN cakap.. cepatle zahirkan.. kalau setakat alam ghaib.. DEN pun muleh cari lagi banyak..

Saka diam jo.. DEN biarkan suasana hening seketika.. biar Saka tu decide..He..he.. Zahir je DEN potong le.. Kayo beb…

Credit:Sumber

Hantu Jepun Penunggu Tandas Sekolah

Hanako-san cerpen.info (1)

Hantu Jepun Hanako membuktikan bahawa kewujudan makhluk ghaib dikenali dalam berbagai-bagai negara. kisah benar kemunculan hantu kanak-kanak kecil yang menjadi penghuni tandas sekolah adalah memang sangat lagenda di negara Jepun. Tentang apakah bentuk hantu Hanako dan kisah-kisah bagaimana sebenar berkaitan dengan lagenda? Ketahui lebih lanjut tentang huraian ringkas di bawah.

Asal-usul Hantu Hanako

Kisah tentang hantu kanak-kanak kecil tidak ketara umur sekolah rendah telah menjadi legenda bandar di Jepun. Asal usul hantu Jepun Hanako pula tidak secara muktamad akan terbukti benar, tetapi ada versi yang agak munasabah berkaitan dengan cerita ini.

Nagasaki selepas bom Berikat terdedah

Semasa Perang Dunia II, Jepun menjadi salah satu kuasa besar yang cukup memainkan peranan penting di medan pertempuran. Ini dapat dibuktikan oleh sumber-sumber sejarah yang menyatakan bahawa Jepun hendak memerintah dunia dengan rancangan untuk membuat Komanwel kononnya “Greater East Asia”. Cita-cita yang penuh dengan cita-cita yang pasti mengusahakan banyak kontra antara negara-negara jiran. Usaha Jepun untuk menjadi peneraju dunia juga kita boleh lihat dari negara-negara yang dihuni.

Pada tahun 1945, tepat 6 Ogos, bersekutu tentera yang menjadi salah seorang penentang tentera Imperial Jepun yang menjatuhkan bom di bandar Hirosima. Keseluruhan bangunan di bandar adalah semua bangunan kerajaan mencairkan lantah baik bangunan-bangunan seperti sekolah, hospital dan sebagainya. Mencatatkan lebih daripada 100,000 kehidupan manusia hilang akibat serangan bom.

Di sisi lain terdapat bandar besar lain di Jepun seperti Nagasaki. Di bandar inilah Hanako-san hidup seperti kanak-kanak sebayanya. Hanako-san mengikuti pendidikan di sekolah rendah di kawasan bandar. Selepas 2 hari kebinasaan Hirosima bandar Nagasaki lenyap keadaan mula untuk memperbaiki, murid-murid sekolah pergi kembali ke masuk sebagai biasanyadan termasuk Hanako-san.

Yang akan berfikir apabila aktiviti penduduk bandar Nagasaki berjalan kembali, ternyata Pasukuan bersekutu yang mempunyai rancangan yang besar untuk memusnahkan bandar seperti yang mereka lakukan dengan Hirosima 2 hari lebih awal.

Hanako-san termasuk kanak-kanak yang ceria dan mesra, Hanako-san sentiasa bergurau dan bermain-main dengan rakannya apabila tiba masa rehat jam. Hari itu serentak dengan hari Khamis yang biasa, anak-anak sekolah yang memakai seragam rendah yang merah. Hanako-san bersama-sama dengan rakannya yang seronok untuk bermain sorok di dalam bangunan sekolah ini.

Bilakah Hanako-san sedang bersembunyai dalam tandas sekolah supaya tidak mencari kawan-kawan dengan berbuat demikian. Tiba-tiba serangan bom tentera Berikat jatuh betul-betul di bandar Nagasaki. Bunyi yang besar diikuti dengan melambung asap tebal, dan bandar Nagasaki musnah tanpa hitungan minit.

Hanako tengah bersembunyai di tandas sekolah telah mengambil bahagian dan dibunuh di bawah runtuhan bangunan akibat serangan pengeboman bersekutu. Itulah sejarah Hantu Jepun Hanako membuat yang paling masuk akal.

Penghuni dalam tandas sekolah

Hanako-san cerpen.info (2)

Lima tahun serangan bom yang membunuh 80,000 pekerjaan Nagasaki yang telah lalu, bangunan sekolah dan kerajaan mula kembali. Pada tahun 1950 aktiviti-aktiviti kanak-kanak usia sekolah mula kembali.

Tetapi kejutan apabila mereka mengetahui kisah hantu Hanako-san yang sering bermuncul dalam tandas sekolah. Masih menggunakan seragam sekolah yang lengkap dengan kakitangan bawahan merah, hantu Hanako-san biasanya kelihatan di bilik mandi wanita. Oleh itu juga hantu Hanako-san juga dikenali oleh kanak-kanak sekolah sebagai hantu penghuni tandas sekolah.

Tidak cukup up di sana, kisah misteri hantu Hanako, masih terdapat banyak versi yang lain. Salah seorang daripada mereka ialah Nampak satu makhluk ghaib hantu Hanako-san kerana diminta oleh seseorang dengan cara yang memanggil.

Cerita sebenar tentang hantu Jepun yang sangat terkenal itu nampaknya bukan sahaja berlaku dalam persekitaran sekolah rendah, tetapi juga menjadi perbincangan antara sekolah setaraf sekolah pendidikan menengah. pelajar-pelajar di Jepun juga sering melakukan panggilan terhadap sosok hantu Hanako-san.

Hantu Hanako-san di sekolah menjadi salah satu acara untuk membuktikan keberanian seseorang. Walaupun banyak cerita mengatakan bahawa hantu Hanako-San bukan sahaja hadir pada waktu malam, jika dia dipanggil, maka pada waktu siang juga akan datang dan melihat di dalam tandas sekolah.

Entah bagaimana kebenaran cerita hantu Jepun di atas, yang dengan jelas kisah hantu Jepun Hanako menjadi legenda bandar di negara Jepun.

Misteri Kanak-kanak di Sekolah Rendah

Misteri Kanak-kanak - cerpen.info

Saya adalah seorang suri rumah yang bekerja sebagai guru sekolah rendah.

Kejadian ini saya alami apabila saya mendapat panggilan daripada Ketua sekolah rendah di mana saya pernah mengajar, saya diberitahu untuk menggantikan guru-guru yang memberi pelajaran pada pelajar gred enam pada hari itu. Secara kebetulan saya mempunyai tiada aktiviti lain pada masa itu, saya menerima arahan dari Ketua sekolah dengan keseronokan.

5 pm aku baru sahaja selesai memberikan kelas-kelas tambahan. Dari situ saya mendapati jika ianya pada sebelah petang, kejiranan di mana saya mengajar dalam suasana yang tenang dan jarang ada orang yang melalui di hadapan sekolah.

Apabila memberi kelas tambahan, maka saya teringat Jadilah tugasan murid-murid saya yang pembetulan saya dan lagi saya akan berkongsi esok pagi.

Selesai memberikan pengajaran yang tambahan bagi gred enam, saya tidak segera pulang ke rumah dan saya akan meneruskan tugas betul murid-murid saya di sekolah sehingga 7 petang. Buat masa ini saya asiknya membetulkan tugasan pelajar-pelajar saya, hampir tdk dari luar ia kedengaran seperti ada seorang kanak-kanak yang sedang bermain di Taman sekolah.

Pada mulanya aku merasa tidak acuh tak acuh, kerana saya fikir mungkin itu penduduk sekitar sekolah yang mahu bermain buaian, prosotan dan sebagainya. Kemudian suara itu semakin jelas dan saya tertanya-tanya untuk melihatnya. Apabila saya keluar, dan ia ternyata di luar tidak nampak kanak-kanak bermain di Taman. Tapi swing di Sekolah Taman menggegarkan kerana ada yang bermain, dan bulu occipital saya mula berdiri, saya mula rasa seksa yang amat besar, dan kaki saya mula suara kerana takut.

Saya memutuskan untuk pulang ke rumah dan menguruskan kertas-kertas tugasan pelajar-pelajar saya. Apabila saya mengurus kerja-kerja saya, suara anak itu terdengar lagi dan saya berlari secepat mungkin keluar untuk mengambil motosikal saya dan pergi.

Manakala di tempat letak dan mula motosikal saya untuk pulang ke rumah, ia akan menjadi kagetnya yang saya nampak cantik muda kanak-kanak dari cermin spion yang berdiri dalam jarak yang jauh, merenung saya. Saya terus tancap gas dan berdoa untuk dalam perjalanan rumah harapan saya melihat kanak-kanak di sekolah itu tidak mengikut saya ke rumah.

Kisah misteri asal-usul Hello Kitty

Asal-usul Hello Kitty

Siapa yang tidak tahu kartun watak comel anak patung sekaligus dengan nama Hello Kitty. Angka yang lucu, comel dan comel ini memang menjadi idola kepada anak-anak terutamanya anak anak kecil. Tetapi yang akan berfikir di sebalik itu semua ada kisah misteri tentang asal-usul Hello Kitty. Kenapa watak kartun Jepun yang asal tidak mempunyai mulut? Di bawah kami akan menerangkan secara ringkas dikaitkan dengan anomali ini.

Asal-usul dalam Hello Kitty

Dari kisah lagenda bandar, boneka Kitty dilahirkan pada inisiatif seorang ibu memanggil ibu Lady pada 1970-an. dalam cerita ini ditulis bahawa wanita mempunyai seorang anak perempuan tentang umur pertengahan remaja 14 tahun. Malangnya pada masa ini keindahan beliau tidak dapat menikmati kebahagiaan seperti ini biasanya dialami oleh remaja secara umum.

Ini disebabkan kerana ibu Puteri di Lady mengidap penyakit yang, menurut diagnosis doktor adalah kanser malignan di mulutnya. Mengetahui perkara-perkara ini, sudah tentu wanita ibu merasakan kejutan sekali gus sedih melihat hakikat bahawa ia adalah anak perempuan sahaja.

Pelbagai cubaan dan usaha-usaha yang sudah dilakukan wanita untuk penyembuhan buah hati, tapi malangnya tiada satu dokterpun yang merasakan tidak dapat menghentikan penyebaran penyakit kerana perempuannya sudah teruk.

Sebagai seorang ibu sudah tentu wanita mengalami kemurungan yang teruk, kerana semua cara dan usaha untuk menyembuhkan perempuannya bisa tidak juga membuahkan hasil. Dalam kesedihan itu, beliau menjalankan upacara memanggil roh-roh untuk membantu mereka. Terdapat beberapa sumber yang menyatakan bahawa wanita dan bersekutu dengan syaitan demi penyembuhan buah hati.

Ini adalah di mana kisah misteri asal-usul dalam Hello Kitty bermula, tengah anak perempuan dalam keadaan yang teruk dan tidak dapat berkata-kata mahupun akhirnya pulih terima-kasih kepada Perikatan dengan wanita syaitan. Tetapi sebaliknya syaitan meminta ganjaran sebagai syarat untuk beliau penyembuhan anak kepada wanita. Syaitan mahu anaknya jika dia mampu untuk menyembuhkan, maka wanita perlu memberi ganjaran dengan mencipta sesuatu yang boleh menarik minat kanak-kanak dari seluruh dunia.

Selepas perempuannya sahaja telah sembuh penyakit maut yang akhirnya bertemu wanita itu, dia dicipta sosok watak-watak kartun dengan ciri ini mempunyai seorang Ketua yang menyerupai kucing tetapi tidak dijumpai dalam mulut itu. Sesetengah orang percaya bahawa usaha ini beliau lakukan dalam ingatan anak kepada keadaan di mana sebelum ini tengah mengalami kanser mulut dan tidak bercakap.

Hello Kitty anak syaitan

Ia adalah salah satu cerita mengenai watak yang comel dan comel yang lebih banyak kanak-kanak seluruh dunia, menurut sesetengah sumber, nama Hello Kitty terdiri daripada dua perkataan “Hello” dan “kitty” yang bermaksud “Hello” bermaksud “Hi” dalam Bahasa United Kingdom dan perkataan “kitty” berasal daripada perkataan Bahasa Cina Tradisional untuk “Syaitan”. ramai mengatakan bahawa Hello Kityy adalah anak kepada syaitan.

Watak ini telah dicipta untuk menarik perhatian kanak-kanak terutamanya bagi mereka yang idolize watak anak patung atau kartun dalam kehidupan seharian.

Bolehlah dikatakan bahawa sesiapa sahaja yang sedang dimainkan dengan imej boneka Hello Kitty, sama ada, dan seterusnya forth secara automatik akan menerangkan bahawa dia adalah anak kepada syaitan.

Percaya tidak percaya memang jadi urban legend yang dipercayai secara meluas seluruh dunia. Tidak ramai tahu apa tujuan utama syaitan meminta ganjaran dalam bentuk penciptaan watak idola kanak-kanak ini, jelas setakat ini peminat Hello Kitty dari tahun ke tahun memang hanya mengalami peningkatan.

Mengapa Hello Kitty mempunyai mulut tiada?

Apakah ia dengan mulut Hello Kitty?

Jika Hello Kitty boneka kucing, dia sepatutnya memiliki mulut..!!!

Mudah-mudahan ini legenda bandar hello kitty boleh menghiburkan pembaca.

Cerita Hantu – ‘Benda’ tu hisap kaki mak

cerpen.info (1)

Mak, mak, ‘benda’ tu hisap kaki mak !

Keinginan bersukaria dan menyambung pelajaran adalah impian seorang remaja perempuan ini tetapi nasibnya tidak begitu baik berbanding dengan orang lain. Dia anak kedua daripada 4 beradik. Abang Sulongnya meninggal dunia akibat kemalangan semasa umurnya belasan tahun. Jadi sepatutnya dialah menjadi tempat bergantung harap ibu bapa dan adik beradiknya namun harapan itu masih tinggal harapan; masih belum menjadi kenyataan.

Kesihatan Munirah sering terganggu, kerap dia sakit dan hospital itu sudah jadi sebahgian dari rumahnya. Pandangannya menjadi kabur kekadang berbayang-bayang dan sering jatuh dari tangga. Dia secara rutin dibawa oleh ibunya berulang alik untuk mengambil ubat dan mendapatkan rawatan di klinik dan hospital tetapi penyakitnya tidak nampak berkurang. Doktor pun sudah tak tahu nak bagi ubat jenis apa lagi kerana penyakitnya adalah penyakit misteri. Hanya ubat penenang menjadi makanannya.

Munirah boleh nampak hantu, boleh nampak jin, malah boleh nampak hantu yang mengigit dan menghisap darah ibunya. Dia juga boleh nampak toyol yang datang mencuri duit dirumahnya namun tidak berdaya untuk berbuat apa-apa hanya sekadar memberitahu ibunya saja.

Oleh kerana ia berlarutan begitu lama, ibu bapanya mengambil keputusan berpindah  ke rumah lain. Walaupun sudah berada di rumah yang baru , ‘benda’ yang sama masih ada, masih datang menghisap darah. Ibunya telah berjumpa dengan bomoh dan pawang malah ada diantara mereka berkata bahawa boleh melihat berbagai perkara ghaib itu suatu anugerah. Samada ibu bapanya percaya kepada dakwaan itu tidak dipastikan tetapi mengikut percakapan ibunya seolah-olah mempersetujui dengan apa yang dikatakan.

Kini umur Munirah sudah lewat usia 20’an tetapi dia tidak dapat menyambung belajar lagi kerana masaalah yang dihadapi. Lebih menyedihkan lagi, kedua ibu bapanya lebih percayakan kepada bomoh dah pawang dari berubat secara rawatan Islam. Mereka tidak menunjukkan kesungguhan apabila disarankan untuk menggunakan kaedah menepati hukum.

Jikalau mereka terus berjumpa dengan bomoh dan pawang, keadaan Munirah tidak mungkin akan sembuh. Jika ada kesembuhan pun ianya hanyalah bersifat sementara sahaja. Ibarat basuh berak dengan air kencing, penyakit akibat dari tindakan hantu dan jin diubati pula dengan hantu dan jin. Maka masaalah tidak akan selesai malah berpanjangan dan berlarutan. Apa yang dirisaukan adalah Munirah sendiri, ibunya atau mungkin adik perempuannya terus di’gomoli’ oleh makhluk laknat itu. Hampir keseluruhan badan ibunya penoh dengan kesan lebam-lebam. Adakah mereka merelakan keadaan ini berlaku berterusan?

Credit : Dunia Seram

Kisah Seram – Rasuk

Kisah Seram - cerpen.info

Syah merenung tajam tepat ke mata adik Lin yang baru sedarkan diri sambil tangan kanannya masih memegang ibu jari kaki adik Lin yang bersalut minyak kelapa dan pecahan bawang putih.

“JANGAN GANGGU AKU” jerkah adik Lin lantang sehingga membuatkan se isi ruang tamu rumah mak tua terkejut. “Siapa Engkau?”, soal Syah serius.

“Apa kau peduli?” makhluk yang mengusai adik Lin cuba memutar belit soalan dengan soalan. “Haaa.. haaaa..haaa.. haaa…” hilaian tawa yang berselang selikan amarah berulang-ulang kali. “LEPAS!!!” nada suara yang semakin kasar di luahkan oleh badan seorang gadis kecil berusia 16 tahun pada senja itu.

Jiran-jiran mula bertandang memerhati gelagat seorang gadis yang terbaring dan seorang pemuda yang asing di kawasan perumahan itu. Bisik-bisik jiran tetangga mengatakan dahulu kakak adik Lin meninggal dek perbuatan sihir, kini adiknya dirasuk syaitan pula menambahkan kesedihan di lubuk hati mak tua yang dianugerahkan kelebihan merawat sebelum ini.

Selalunya akan diperkatakan, sang perawat akan di uji dengan ilmunya dan itulah yang berlaku pada mak tua kini. Bila serangan terkena pada ahli keluarganya, dia seakan hilang arah. Tak tau ikhtiar apa yang perlu dilakukan.

Syah terkumat kamit mambaca mentera hikmah sakti dari petikan Al Quran barangkali dari gerak bibirnya dan permulaan Bismillah pada awalnya. Dia bukan seorang perawat, kebetulan kehadirannya di situ dihidangkan dengan tragedi dan spontan dia datang membantu. Berbekalkan sedikit amalan asas sebagai seorang Muslim, berlakulah pertembungan dua makhluk berlainan jasad bersandarkan ilham dan makrifat.

“Keluar dari badan cucu Adam ini, atau kau akan dibakar!!” amaran keras yang menyebabkan adik Lin semakin gelisah dan meraung-raung minta dilepaskan… kedengaran suaranya semakin keletihan dan, “mak… tolong adik mak… adik sakit makkk… sambil teresak-esak menangis.”

Mak Tua cuba merapi anaknya yang longlai itu tapi ditegah oleh Syah. “Mengucap!” perintah Syah pada jasad adik Lin yang lemah itu namun tidak diendahkan dan adik Lin terus memanggil emaknya dan merayu kesakitan. “Mengucap!!” kali ini suara Syah semakin kuat dan tegas.

Setelah tidak mendapat respon dari arahannya, Syah meneruskan membaca ayat-ayat suci dengan kekuatan hatinya sambil menjuruskan hikmah ayat tersebut agar diresapi tubuh badan yang sedang dirasuk dihadapannya.

“Lepassssssssss…!!!!! Panas…!!!” adik Lin menjerit kembali. “Keluar kau iblis!!” Syah kembali mengatur serangan terhadap syaitan yang sedang merasuk tubuh badan adik Lin yang kembali bertenaga. Matanya semakin kemerahan merenung Syah dengan renungan benci yang membuak-buak.

“Aku tau asal usul kau. Nyah kau dengan azab siksa asal engkau jadi, dengan asal engkau memakan diri, Allahu Akhbar!!” Satu tikaman keris ghaib menusuk ke telapak kaki dan adik Lin menggelupur bagai dalam kesakitan yang amat dan pengsan.

Syah meminta air kosong untuk melegakan kepenatan dan tersandar dia di tiang seri rumah mak tua sambil melihat adik Lin yang rebah lemah diremang senja itu.

Syah dapat merasakan kepanasan syaitan yang terbakar dengan kalimah-kalimah suci dan meraung meniggalkan jasad yang dikuasainya tadi.

Matahari semakin menyinsing dan malam mula mengambil tugasan. Sayup-sayup terdengar suara azan Maghrib berkumandang. Jiran tetangga sudah beransur pulang. Mak tua yang dalam kesedihan meriba anaknya yang kelesuan dan di sapukan air mawar berjampikan Yassin dan selawat. Tatkala air itu masuk menusup kerongga adik Lin, tidak semena-mena adik Lin muntah dan mengeluarkan darah dan serpihan-serpihan halus yang tidak pasti apakah ia.

Syah ingin meninggalkan keluarga itu dan berpesan agar mencari guru agama yang dapat membimbing mereka sekeluarga melakukan ibadah bagi mengelakkan dengki khianat syaitan ini menguasai kembali. Mak Tua menghalangnya dan meminta agar dia betah untuk tinggal beberapa jam lagi sehingga anaknya benar-benar pulih.

Syah menerima pelawaan itu dengan senang hati. Dia tidak sanggup menerima imbuhan yang diberikan mak Tua sebaliknya bantuan yang diberikan itu ikhlas. Mak tua juga tertanya-tanya siapakah yang begitu zalim sehingga sanggup menganiaya dia dan anaknya yang masih muda dan tidak tahu apa-apa.

“Semuanya berlaku atas izin Allah, tidak ada satu pun tenaga yang wujud dalam dunia ini tanpa izinNya, redhalah.” Syah menenangkan rintihan mak tua yang sedih memikirkan anaknya yang lemah dan tidak bermaya setelah memuntahkan apa yang digelar sebagai sihir dan santau.

Setelah selesai solat Maghrib, Syah meminta diri untuk meninggalkan mereka kerana masih ada urusan dunianya yang belum selesai. Dalam perjalanan menuju ke destinasi seterusnya yang terpaksa melalui perjalanan yang agak jauh dan gelap. Di fikirannya masih teringat kejadian sebentar tadi. Apa sebenarnya yang berlaku tadi? Kenapa dia boleh berada disitu? Tiba-tiba di terasa bagai ada kelibat di dalam keretanya. Syah cuba memerhati dari cemin pandang belakang dalam keadaan berdebar-debar. Dia bukan seorang pemberani namun berusaha melawan perasaan takut dan gementar.

Sedang kenderaannya melintasi jembatan sempit sambil matanya mencuri-curi pandang dicermin pandang belakang, dia dikejutkan dengan terpaan objek dicermin hadapannya. Syah melakukan brek mengejut dan kenderaannya mengempar kesebelah kanan jalan lalu melanggar sebuah lori yang kebetulan berselisih jalan yang sangat lurus tanpa banyak kenderaan malam itu.

Keadaan menjadi kecoh dan orang ramai mula membanjiri kawasan kemalangan. Pihak polis segera dihubungi dan Syah sedar dan cuba keluar dari kenderaannya. Terdengar suara-suara dari luar kenderaan kecoh dan bising. “encik… encik…” Syah cuba membuka matanya… tetapi terasa agak berat. Telinganya masih terdengar suara riuh dan kecoh.. adakala seperti bunyi kenderaan, adakala seperti suara orang berbisik, adakala seperti suara kanak-kanak… Dia terasa bahunya bagai digerakkan. Dicuba membuka matanya. Pandangannya kabur dan terasa kepalanya amat berat sekali.

“Encik… encik…” terdengar suara wanita memanggilnya. Syah terkejut dan berusaha membuka matanya. “Kereta dah siap encik”, sapa wanita itu. Syah terpinga-pinga dan melihat jam ditangannya kemudian memerhati diluar. cermin bilik menunggu bengkel kereta tersebut.

“Ah.. mimpi seram itu datang lagi menerpa setiap kali aku membaca majalah Mastika… setan betul!!”

Credit : Sumber

Kisah Misteri – Seram Di Phuket

Seram di Phuket

Trip to Phuket akhirnya menjadi walaupun banyak halangan semasa perancangan kami. Aku dan 7orang sahabat-sahabat aku berangkat dari Penang ke Phuket dengan menaiki van, kami rancang percutian budjet so kami tidak ambik flight la nak pergi Phuket. Tapi tu semua tak menjadi masalah buat kami bila dah ramai-ramai kan, perjalanan yang memakan masa berbelas-belas jam pun terasa singkat.

Alhamdullilah, 12jam perjalanan akhirnya kami tiba dibandar Patong Phuket.. Seriously im very excited, tak sabar rasanya nak meneroka bandar Phuket, 5 hari 4 malam kat sini akan kami gunakan dengan sebaik mungkin. Masing-masing dah ambik kunci bilik lalu bergegas naik ke bilik, sebab dalam masa 2 jam lagi kami semua kena berkumpul kat lobby nak pergi makan malam dan jalan-jalan sekitar bandar Patong dulu.

Aku, Diana, Asmeer dan Is dapat bilik bersebelahan di level  4.. Manakala yang lain berpecah di level 7 dan level 9. Lepas punggah segala baju-baju, Diana beralih ke toilet untuk letak toiletries..

“Da… Wei mai sat!”

“Ha… Pasai pa hang?”

“@#$%^&*!!!! betoi, depa tidacuci toilet hang tengok…!! Dengan taik kaler hijau ni apa ni!!!!!????”

Like seriously Diana betoi-betoi hangin satu badan masa tu, aku tak pernah tengok Diana marah sampai macam ni sekali.. Sebab dia memang sangat-sangat particular soal kebersihan. Bilik ayaq tu memang berdaki, seolah-olah macam baru ja digunakan. Aku tak mau la spoilkan mood holiday kami sebab aku tengok Diana dah macam tak happy ja.. So aku ambik keputusan nak turun bawah dan bincang dengan pengurus hotel ni, tapi sebelum tu aku singgah bilik Is dan Asmeer dulu.

“Weii.. Bilik hampa ok dak??? Toilet bilik kami depa tidacuci kott.. Tu Diana hangin, mengcarot dia mau tidak mau tadi, hampa tak dengaq ka???”

Pelik, Is ngan Asmeer diam ja tak menyahut apa??

“Weii!!! Aku tanya ni!!?? Hampa buleh buat dono ja nohh” Aku pulak tiba-tiba hangin.. Kita kat sini dok sembang dengan jayanya depa buleh buat tak reti kat aku perasan.. Is tengok Asmeer, Asmeer tengok Is seolah-olah depa ada sumthing nak bagi tau aku tapi tidak terungkap.. Ermmmmmm

“Dah.. Dahh, turun dulu kita sembang kat bawah satgi.. Dah lambat dah ni” Is finally bersuara.. Tapi aku masih lagi tak puas hati dengan depa sebab depa buat tidak tau ja kat aku tadi.. Kecik hati aku tautapi sebelum tu aku sempat bukak pintu toilet depa nak cheak la tengok berdaki tidak macam toilet kami!!!?? Aku bukak ja pintu tu tiba-tiba deria bau yang amat dahsyat busuk nya meluru masuk ke dalam hidung aku!! Aku tengok toilet depa lagi dahsyat taik hijau tu bersepah kat dinding??!!! What the fishhh man???? Kecelakaan apakah ini haa???!! Asmeer cepat2-cepat tarik pintu toilet tu dan ajak aku turun.

Bila semua dah berkumpul, baru Is dan Asmeer cerita apa yang depa nampak dalam toilet tadi..

“Masa kami bukak ja pintu bilik tu memang bau busuk tu dok mai dah, Aku memang confirm-confirm la kalau bau busuk ni mesti mai dari toilet punya.. Aku pun bukak pintu toilet tu, hampa tau apa yang aku nampak???? Aku nampak mahkluk buruk ciptaan tuhan yang dok melekat kat dinding sambil dok uk..uk..(buang ayaq besaq)!!! Aku tutup ar cepat-cepat pintu”, pastu aku belasah ar baca apa yang patot… “Seram weiii!! Seram gila”

“Aku dok kat penang tidak nampak, mai kat sini plak dapat nak tengok.. Haishhhh!!!  Dah ar to educated punya setan bantai memerot dalam bilik ayaq aku!!!  Sepoii mood holiday aku jaa Arrrgghhhhhh!!!!” agak beremosi Asmeer malam tu.

Kami gergurl menyarankan supaya berpindah hotel, tapi Is membantah.. katanya dengan musim-musim cuti ni memang payah untuk kita dapat bilik hotel lain. So Is cadang kami tukaq bilik kat level yang lain. Bincang punya bincang ngan pengurus hotel tu, at last kata putusnya malam ni memang tidak dak bilik kosong, besok tengahari ada guest check out only then kami buleh masuk.. And one more thing kami cerita dekat pengurus hotel tu pasai apa yang jadi kat kami,tau dia buat apa??? Dia buleh senyum sinis kat kami, katanya ‘benda’ tu tidak ganggu orang!!! what the….????? So which mean depa tau ada setan dalam bilik tu tapi still nak sewakan dekat orang??? Ohhh god.. Not good people are they.

Ok fine, tidapala nak buat macam mana.. Malam ni kami tumpang bilik kawan-kawan yang lain sementara menunggu hari esok. Aku dan Diana satu reja plak lagi kemas balik baju-baju semua dan berangkut letak dalam bilik yang lain begitu jugak dengan Is dan Asmeer.

Agak lewat jugak la kami turun untuk makan malam hari tu, and also we very disppointed dengan pihak pengurusan. Sorry to say la, sini specialist depa bukan lah makanan, harga yang agak keterlaluan dan taste so.. so.. ja bukan sedap sangat pown.

Dah la tu bayangkan dari hotel tu kami nak cari kedai makan yang halai kami kena ambik tuk-tuk (lebih kurang macam teksi la) dan perjalanan tu makan masa hampir 20 minit beb… Owhhh poor.. Tapi tidakpa la jauh perjalanan luas permandangan kan.. Sambil tuk-tuk menyusuri jalan kami buleh la jugak cuci mata melihat sekitar bandar Patong Phuket. Hilang terus amarah kami tadi..!!!

Disebabkan dah lewat so kami decide nak balik ja hotel terus, sebab besok pukoi 8 kami akan mulakan aktiviti percutian kami dengan island tour.. Kami guna khidmat travel agency memandangkan kami kurang arif dengan selok belok jalan Phuket ni, abang Nipa(travel agency)dah set time dengan Is pukoi 8 pagi kami nak gerak keluaq.

Malam tu kami tidoq tanpa gangguan dari ‘sapa-sapa’.

Dah elok-elok abang Nipa bawak kami round Phuket so kami decide nak shoping apa yang patot sebab after today kami akan habiskan banyak masa kat pantai. Syukur lah, aku tak rambang matamasih under budget n still under control.. Kawan-kawan aku yang lain tu, jahanam!! hahahahah.. Dalam dok seronok-seronok fikiran aku mengimbas balik kejadian semalam, rasa macam tak percaya.. Tapi tak kan Asmeer nak tipu kami, dan aku pown ada terasa seram sejuk ja masa dalam bilik tu tempoh hari.

Oleh sebab kami keluaq terlalu awal tadi so kami still tidak boleh masuk bilik baru tu, tapi kami dah mintak jasa baik abang Nipa.. lepas ja lunch mintak abang Nipa bawak kami balik hotel untuk kami confirm bilik tu, bukan apa takot depa dok wat terkejut tergempak bagi bilik tu kat orang lain tidak naya ka kami.

Dalam pukul 1 kami makan lunch terus abang Nipa menyusur ke hotel sepertimana yang di rancang, syukur bilik sudah siap sedia untuk kami kami berempat ditempatkan di level 8.. Bagi mengelak kejadian hari tu berulang, sebelom masuk kami ramai-ramai baca doa semoga di lindungi dari perkara yang buruk.. “Amin”.. melangkah masuk paling first aku nak check sudah semestinya toilet!!

Terasa juga getarnya takala memulas tombol pintu bilik ayaq, tapi alhamdullilah tida dak apa-apa.. Semua dalam keadaan yang normal dan masuk akal.. Ok cun.. Mood holiday kami kembali turn on.. Lepas letak beg dalam bilik kami semua turun dan teruskan agenda seterusnya.. Lewat petang tu abang Nipa katanya nak bawak kami tengok matahari terbenam di Laem Promthep.. 5:30 tu kami dah mula gerak naik atas.

15minit jugak nak sampai atas.. Berangin sejuk ja.. Walaupun matahari masih membebaskan cahaya dia, menarik jugak.. Macam-macam ada juai kat situ, yang paling menarik perhatian kami, ayam bako dan ais krim kelapa.. Owhhh nyum-senyum.. Kami makan-makan kat situ ramai-ramai sambil menikmati permandangan matahari terbenam, rasa bahagia pulak.. Elok ja matahari terbenam abang Nipa terus ajak kami turun, katanya tak elok-elok duduk sini gelap-gelap.. Kami tengok ramai yang bergegas turun.. Ok.. So sumthing, tapi kami ikotkan ja.

Sampai kat van, ya ALLAH kami baru perasan yang Shuk dan Fiza tak sertai kami, mana lah pergi pulak pasangan pengantin baru nikah ni??.. 15minit kami tunggu kat van.. Kami nampak depa turun tangga sambil ketawa riang.. hamboihh-hamboih kita kat sini punya risau depa buleh bergelak ketawa pulak…?? Nak kena tau depa ni…!

Tapi saat terpandang kami wajah depa berubah?? Cepat-cepat Shuk tarik tangan Fiza dan meluru ke van.. Shuk kelihatan cemas.

“Cepat abang Nipa, cepat turun….!!”

“Tu lah.. Saya dah kecek belako, tempat ni tak elok malam-malam”

Aku nampak Shuk dan Fiza pucat lesu ja, sepanjang perjalanan tu kami semua terdiam.. Sampai ja kat hotel abang Nipa dengan baik hatinya mintak segelas ayaq kat pihak hotel lepas tu dia baca sikit and then bagi Shuk dan Fiza minum, lepas tu abang Nipa mintak diri untuk pulang.

Kami lepak dulu kat lobby, sebab kami nak tau cerita, dalam 20minit macam tu semua pakat membisu.. Tiba-tiba Shuk bersora.

“Dan lama ka hampa tunggu kami kat bawah tadi…??”

“Dekat 15minit jugak laa.. Hampa pergi mana sebenaqnya??”

“Aku tak salah tengok weii.. Kita turun sekali, hampa ikot aku ngn Fiza dari belakang.. Tu yang aku terkejut bila nampak hampa kat bawah padahai aku confirm-confirm aku turun dulu tadi…!!”

“Dah la.. Dah la.. tidakpayah ingat, jom kita naik atas semua dah penat kan”

‘Wei.. Aku rasa malam ni kita tidoq ramai-ramai, aku tidak sedap hati lagi ni”

Sekali lagi malam tu kami tidoq ramai-ramai.

Credit : Sumber

Kisah Misteri – Tempat Berhantu Di Singapura

Tempat Berhantu Di Singapura

Singapura juga mempunyai banyak kisah-kisah misteri… Well, kita melihat dengan serta-merta bersama cerita-cerita tentang dihantui kawasan kejiranan di Singapura di bawah yang saya berjaya kumpul daripada beberapa sumber.

Bedok.

Bedok merupakan salah satu bandar hantu yang paling terkenal di Singapura. Mengikut Hikayat tersebut, ada rupa pontianak Rajah yang sering datang daripada televisyen. Terdapat juga angka pontianak yang sering Terbang keluar tetingkap penempatan penduduk. Walau bagaimanapun, rupa yang menakutkan adalah penampilan sosok seorang wanita berpakaian merah.

Ia berkata, sebaik sahaja dia menulis dengan darah pada dinding dan tulisannya adalah “ianya tidak melalui darling”. Selepas menulis ayat dan kemudian wanita itu dibunuh beliau kanak-kanak adalah juga hidupnya sendiri.

Setelah kematiannya, suaminya membawa isterinya berpindah ke rumah itu, dan tidak lama lagi mereka mempunyai seorang budak lelaki. Budak itu berkata bahawa dia telah berada dalam kakak yang dihantui oleh seorang tokoh (anak kepada isteri pertama yang dibunuh).

Sehingga akhirnya budak itu membunuh diri dengan kenaikan dari tingkap. Selepas kejadian tersebut, banyak laporan daripada penduduk tempatan yang menyebut jika sering satu suara menangis atau ketawa dari wanita dan kanak-kanak.

Di samping itu, lokasi ini telah terbengkalai oleh pemilik selama bertahun-tahun. Menurut berita yang diedarkan, lokasi ini adalah juga dihantui oleh keluarga telah pernah membunuh. Di lokasi ini juga ialah pembunuhan yang tidak pernah di dengari oleh hantu dalam lif.

Pantai Changi, Hospital lama Changi dan kawasan kejiranan Changi.

Bilangan kematian akibat Perang Dunia Kedua tempat ini yang tidak terkira banyaknya. Menyebabkan aktiviti astral tinggi. Changi adalah salah satu tempat Tempahan dihantui di Singapura.

Lokasi ini pernah tapak Pendudukan Jepun dan tempat pembunuhan beramai-ramai orang Cina yang tinggal di lokasi. Banyak kejadian misteri yang berlaku di kawasan ini menjadi ia berpengalaman oleh penduduk tempatan serta pengunjung yang bercuti. Kisah pertama ini dari hospital lama Changi, iaitu di hospital lama Changi.

Hospital ini memang menakutkan dengan Koridor-a gelap koridornya. Tidak hairanlah bunyi pelik menangis atau menangis pada waktu malam dipercayai menjadi mangsa penyeksaan dan perang sering mendengar. Bayang-bayang tangan di dinding kerap nampak.

Kisah kedua ialah di pantai Changi, di mana sering dilihat Rajah pucat serta bayang-bayang atau tanda darah di dalam pasir. Bukan itu sahaja, ramai di antara saksi-saksi mengatakan mereka sering mendengar bunyi menangis dan maka Demikianlah seterusnya disertakan rupa kepala tanpa badan.

Pula sebaliknya, badan-badan headless sering muncul, begitu juga cerita-cerita penduduk sekitar pantai Changi.

Kisah terakhir Changi yang merupakan kawasan penempatan di pantai Changi. Berhampiran Hotel terdapat titik dongeng, sebuah pusat arahan yang dilaporkan telah telah dihantui oleh banduan-banduan yang meninggal dunia akibat kebuluran dan penyeksaan. Secara amnya, rumah di lot pantai Changi ini dipajak untuk cuti. Walau bagaimanapun, bagi sesetengah pengunjung yang tidak bernasib baik boleh mendapat penyakit fizikal seperti luka atau hirisan seperti cakaran badan beliau serta menampar-menampar semasa mandi tanpa sesiapa melakukannya sering berlaku.

Beberapa pengunjung yang pernah ke tempat ini berkata jika mereka mendengar seorang wanita berdoa bunyi sebagai menakutkan atau sebagai orang yang sedang diseksa, pintu-pintu yang membuka dan menutup sendiri dan pelik bayang-bayang bayang-bayang yang sering hanyut. Pemilikan adalah kejadian yang kerap berlaku di kawasan ini dan juga segala jenis jelmaan lain. Sehingga kini, masih terdapat tiada penjelasan misteri perkara yang berlaku di kawasan Changi.

Jalan Sembawang, Mount Faber jalan dan Choa Chu Kang Road.

Orang-orang yang menunjukkan malam biasanya itu pulang ke rumah oleh seorang wanita yang cantik berpakaian putih hantu. Walau bagaimanapun, menurut testimoni dari masyarakat ada mengatakan bahawa hantu adalah baik dan sering menanti mereka bagi ucapan.

Lor. Halus.

Kawasan ini sering shrouded oleh asap dan habuk. Nelayan-nelayan di kawasan ini beberapa kali untuk mencari cangkuk mereka tidak diliputi oleh ikan, tetapi oleh seorang Ketua manusia. Saksi-saksi lain melaporkan melihat hantu permintaan tersebut di lokasi itu.

Stesen Bishan MRT, Braddell, Newton, Novena, Toa Payoh, Tanjong Pagar dan Jurong East

Kebanyakan masyarakat percaya bahawa Stesen MRT di Singapura adalah salah satu tempat Tempahan dihantui di Singapura. Ia dibentuk oleh banyak saksi mata yang melihat apparition daripada hantu tanpa kepala untuk berjalan kaki di koridor dan juga undi ketawa kuat. Segala jenis jelmaan ini sering berlaku di dalam Jadual Kereta Api terakhir.

Pulau St. John.

Terdapat bangunan-bangunan terbiar di Pulau ini. Saksi-saksi sering mendengar nama mereka dipanggil mahupun mendengar bunyi orang berjalan dan bunyi mengaum yang datang dari hutan berhampiran di villa. Bolehlah dikatakan bahawa hantu-hantu dilaporkan datang dari mangsa keganasan Jepun dahulu.

White House di Punggol.

Dikenali sebagai salah satu yang paling secara besar-besaran oleh hantu dan sering digunakan sebagai daya tarikan utama untuk hantu. Dilaporkan, rumah ini mempunyai sejarah yang sangat dahsyat.

Jurong.

Lokasi ini pernah Paya, tetapi kini merupakan salah satu bandar terbesar di kawasan Barat Singapura. Lokasi ini sering dianggap oleh haiwan lapar ghostly 3. Penduduk sering mengadu mengenai bangun di tengah malam kerana bunyi pelik. Ada dilaporkan bahawa mereka digalakkan oleh masa mandi, Jadilah juga penampilan mata datang tiba-tiba dari dalam televisyen.

Sembawang.

Lokasi ini pernah hutan pokok getah. Penampilan yang sering berlaku dalam bentuk pontianak tinggal di pokok-pokok pisang. Biasanya hidup di kawasan ini pada balkoni pontianak menemui mereka.

Terdapat juga lain yang hanya mendengar nama mereka dipanggil oleh hantu pada masa ini adalah santai dalam Taman Sembawang. Komuniti sekeliling atau orang-orang yang melawat sering dibuat takut dengan segala jenis jelmaan.

Stesen Bishan MRT.

Seperti Stesen Novena MRT, Stesen ini dibina di atas kawasan tanah perkuburan. Ini dilakukan oleh Kerajaan Singapura kerana mereka tidak mempunyai pilihan lain. Menurut laporan itu, hantu tempat ini sering mempengaruhi orang ramai untuk membantunya membunuh diri. Penampilan yang sering berlaku itulah hantu berjalan melalui dinding.

Di Pantai Timur.

Ini sering berlaku di tapak apparition daripada seorang wanita yang baru muncul dari laut. Terdapat juga angka nenek yang berjalan di lokasi itu. Ada juga hantu di Menara kuning, ini adalah cerita hantu kononnya wanita mangsa rogol dan bunuh di masa lalu.

Singapura paranormal Kumpulan pernah do tulang kepada lokasi itu dan berkata bahawa hantu seorang wanita yang terletak di dalam lokasi ini. Banyak berlaku di pantai ini dan punca yang masih tidak diketahui.

Lokasi lain ialah 112 dan Dataran Bagan, Katong, iaitu sebaik sahaja sekitar kawasan ini terdapat sebuah penjara yang dibina oleh colonizers itu. Banyak kematian berlaku di lokasi ini adalah. Saksi-saksi berkata haiwan itu jika mereka berasa tidak selesa itu dan sering melihat bayang-bayang yang mencari di beberapa sudut kawasan.

Pulau Tekong.

Setiap kanak-kanak lelaki Singapura sudah tentu telah mendengar cerita hantu Pulau Tekong. Kisah paling terkenal adalah kehilangan “Charlie Syarikat” yang selepas beberapa ketika akhirnya dijumpai dalam keadaan tidak bermaya dengan zakar Nya yang terletak di sebelah badannya.

Terdapat juga kisah seorang Datuk dan seorang budak lelaki telah dibunuh dan beliau hantu yang berkeliaran sekitar Pulau Tekong. Penampilan seorang gadis pale yang dihadapi yang bermain dengan bola dan tiba-tiba berlari hilang sering dilaporkan. Menurut masyarakat terutamanya sekitar pulau Tekong kata terlalu banyak haiwan yang berlaku, dan bunyi-bunyi yang ganjil yang tidak dapat digambarkan lagi.

Mudah-mudahan artikel di atas boleh membuat adrenalin anda semua rasa teruja untuk mencuba Lawatan pengembaraan mistik ini.

Credit : Sumber