Kisah Seram – Di Semunyikan oleh Hantu

Di Semunyikan oleh Hantu

Petir berdentum, kilat menyabung. Tiba-tiba emak bersuara, “kau ingat tak dulu aku bantai kau pasal bawak adik-adik kau duduk atas pokok?” Hish dia bukak citer pulak.

Teringat masa zaman kanak-kanak. Saya suka tido kat tree house saya membina kat pokok besar. Kat pokok ni lah jiran-jiran termasuk si Momok semangat yang pernah nampak cik Ponisah duduk-duduk goyang kaki. Tetapi cik Ponisah tu tak pernah pulak kira coz saya tak duduk situ tetapi malam.

Satu hari tu nak dekat maghrib petir kilat menyabung di iringi hujan lebat. Aku angkut dua adik-adik saya yang masih anak kecil letak kat atas pokok konon berlindung daripada lah hujan. Kemudian ada satu jiran saya ni terpekik-pekik dari depan rumah dia suruh aku turun Walson adik-adik tetapi saya buat dono aje. Jiran-jiran lain pun keluar suruh kita turun. Pastu, emak saya yang garang macam singa lapar datang. Adooii kepoh manalah yang dah gi bilang dia. Lepas ketiga-tiga kena heret ke rumah.

Teruk aku kena blasah ngan emak, rembat guna getah paip, berbilai kaki. Kalau ada talian Tele-Dera memang dah lama kena repot. Mak cakap “Petir-petir gini kau bawak adik-adik kau duduk atas pokok?! Kat situ kan ada penunggu! Sikit takde rasa takut eh! Nak jadi setan dok kat pokok petir-petir gini? Kalau kena sambar petir macamana?”

Masa tu tak faham maksud emak tapi sekarang dah tahu. Rupanya makcik kepoh tu nampak dua lembaga hitam, mata merah berpaut kat dahan terjenguk-jenguk kearah kat kita tiga beradik dari celah daun. Bila saya keje balik ayah, habis dia pecahkan rumah pokok saya. Tapi tak kesah pasal saya ada rumah lagi dua. Haha… Satu bawah pokok beringin kat tepi longkang besau, yang lagi satu bawah semak-semak kat Permainan Kanak-kanak. hehe.

Satu hari tu aku tengah kutip berarak-mengkuang orang buang kat pondok sampah. Ntah macamana hari tu memang suwey lah kerana ayah saya samb kat situ. Dia nampak saya tengah lipat berarak tu dia jerit suruh balik. Balik rumah kena bedal lagik lah. Saya nanes lari masuk hutan. Semunyik dalam pokok beringin. Dua tengah sebatang pokok tu berlubang besar cukup untuk menampung dua kanak-kanak. Sebab itulah kununnya hendak beralas berarak-mengkuang begitu bolehlah lepak kat situ lepas sekolah.

Satu malam jiran-jiran yang lelaki riuh mencari saya dengan lampu colok.. Aku nampak dorang panggil-panggil memohon saya, dorang suluh kat bawah pokok beringin betul-betul kat muka saya.. hehe tapi dorang tak nampak saya. Kemudian aku melihat saya abang sulung yang mendekati pokok beringin dengan ayah saya dan beliau pren terbaik.

Dengar abang saya cakap “Dia selalu kat sini”. Lagi satu kepoh ni dah gi pauto. Terkekek kekek aku karena dorang tak nampak saya. Macam rasa ajaib nya. Kemudian saya cakap abang “Dengar tu suara dia ketawa!” Aiyooo ini olang manyak bising wooo… Dorang suluh di dalam pokok maka aku buat muka sedih tengok dorang, pastu saya panik pasal dorang tak nampak aku yang duduk dalam tu. Terus aku meraung menangis panggil ayah saya. Tiba-tiba saya mendengar ayah saya azan kat luar pokok. Saya dengar bestfren beliau dengan beberapa orang baca-baca juga kat luar tu.

Habis aje dorang membaca surah, pekik orang dengar “Itu dia!” menunjuk saya dalam pokok sedang menangis sedih. Ayah saya tak marah pun dia LRK pimpin ajak balik rumah. Barian rumah dia suruh aku mandi pastu makan. Kedua-dua emak dan ayah tak marah aku malam tu.

Seminggu kemudian saya passby kat pokok tu. Fuyooo tak tahu lah carpenter mana dah gi tampal lobang kat pokok tu dengan papan! Tapi saya masih ada satu lagi rumah dalam belukar kat tepi Permainan Kanak-kanak… tapi bila hujan Penyaman masuk dari cecelah daun. Tapi tak best sangat rumah yang No. 3 tu.

Best ingat kisah zaman kanak-kanak dulu. Kuar masuk longkang, rumah kosong jadi karaoke lounge. Teringat masa nak tangkap mengkarung, pastu kena kejar.. Padan muka aku! Lagi satu ialah ‘dogel’ budak Mok semangat hehe. Tapi dia anak bongsu manje tak macam saya selalu kena bleasah. Tak, dia.. dia tak, saya. Selalu kasi panik orang. Sorakan Mok! U my preng!

Credit : Dunia Seram

Kisah Seram – Di Semunyikan oleh Hantu | admin | 4.5